لباس ضد ویروس کرونا

جهت کاهش خطر گرما زدگی پرسنل درمان، لباسی تهیه گردده است که از سه جنس پنبه، پلی استر، و پلی پروپیلین می باشد تا هم تنفس پذیر و هم محافظ ۳۶۰ درجه باشد.

تجهیزات محافظت فردی

با توجه به شرایط پیچیده ی امروز جهان که در اثر ظهور ویروس کرونا همه ی ابعاد زندگی و بخصوص مشاغل و کسب و کارها را تحت الشعاع قرار داده است، نیازهای جدیدی به وجود آمده که از مهم ترین آنها لباس های محافظ و ایزوله برای بسیاری از مراکز نظیر بیمارستان ها، کلینیک ها، مطب های دندانپزشکی ، آزمایشگاه های تحقیقاتی و بالینی ، مراکز بهداشتی نظیر سالن های آرایشی و ... می باشد. در واقع می توان گفت تجهیزات محافظت فردی شبیه به یک خیابان دو طرفه عمل می کند، در اصل برای حفاظت از کادر درمان توسعه یافته است اما همزمان اگر به درستی استفاده شود می تواند به عنوان اولین خط دفاع در برابر جلوگیری از انتشار و انتقال آلودگی عمل کند که این محافظت نیاز دو طرفه کادر درمان و بیماران می باشد.

در این مقاله به بررسی ویژگی های یک پوشش محافظ و لباس ایزوله در برابر آلودگی های محیطی بالاخص آلودگی های ویروسی که به سبب ابعاد بسیار کوچک (نانومتری) محافظت در برابر آنها از بزرگترین چالش هاست، می پردازیم.

خصوصیات گان یا اورآل های محافظ

این پوشش ها که گان یا اورآل های محافظ نامیده می شوند طوری طراحی شده اند که 360 درجه و به طور کامل از بدن محافظت می کنند. دوام و طول عمر این پوشش ها با بررسی پارامترهایی چون مقاومت سایشی، استحکام کششی و به طور کلی جنس پارچه و حتی نحوه دوخت آن سنجیده می شوند. گرچه نمی توان انتظار راحتی لباس های روزمره در محل کار را از این نوع پوشش با توجه به کارکرد ویژه اش داشت، اما مهم است که نفوذپذیری هوا و اصطلاحاَ تنفس از طریق پارچه که همان جریان هوا و تهویه می باشد به صورت بهینه ای صورت گیرد تا خطر استرس و تنش های ناشی از گرما و تعریق بیش از حد کاهش یابد. اشتعال پذیری پارچه از طریق تست هایی در آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار می گیرد و نکات قابل ملاحظه در دستورالعمل استفاده از گان ها و اورال ها ارائه می شود.

نکته قابل توجه نحوه ادغام و قرارگیری سایر پوشش های حفاظتی مثل دستکش، ماسک و ابزار حفاظت از صورت با گان ها و اورال های ایزوله می باشد که به صورت موثری انجام شود و هیچ محلی برای نفوذ آلودگی پدیدار نشود.

در نظر گرفتن اصول ارگونومی در طراحی این پوشش های حفاظتی ضروری بوده و با در نظر داشتن اهم حرکات بدن انجام شده است.

در حال حاضر نه سازمان بهداشت جهانی (WHO) نه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریكا (CDC) و نه اداره ایمنی و بهداشت کار در ایالات متحده (OSHA) هیچ دستورالعملی در مورد لباسهای پیشگیری از کرونا برای محافظت در برابر ویروس کرونا یا بیماری COVID-19 در طول مراقبت از بیمار ندارند.

با این وجود، WHO و CDC راهنمایی هایی در مورد لباسهای ضد ویروس کرونا برای محافظت از پرسنل بهداشتی کرده اند.


مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریكا

این مرکز هیچ توصیه ای برای لباسهای ضد ویروس کرونا جهت استفاده عموم به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا (بیماری کووید ۱۹) تا این تاریخ نکرده اند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریكا (CDC) تحت عنوان مقاله ای به نام Interim Infection Prevention and Control Recommendations for Patients with Known or Patients Under Investigation for 2019 Novel Coronavirus (2019-nCoV) in a Healthcare Setting راهنمایی برای پرسنل درمان ارایه نموده است. در این راهنما توصیه شده که پرسنل درمانی از لباسهای ایزوله تمیز برای ورود به اتاق بیمار استفاده کند.

ضمناَ این مرکز توصیه میکند که در اتاق مراقبتهای اورژانس و حتی برای جابجایی بیماران مشکوک به کرونا بهتر است که از همین لباسهای ایزوله استفاده شود، مخصوصاَ در این ایام که همه گیر شده است.

سازمان بهداشت جهانی

این سازمان در ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ در راهنمایی تحت عنوان: کنترل و پیشگیری از عفونت در زمان مراقبتهای بهداشتی بیماران کرونایی، قید نمودند که کادر درمان باید لباس های غیر استریل، تمیز با آستین بلند باید بر تن کنند و استفاده از چکمه و پیش بند و لباس اورآل در زمان های روتین اجباری نیست.

انتخاب لباس ضد کرونا

اگر عزم جدی برای پوشیدن لباس ضد کرونا شده است، در آن موقع باید انتخاب صیحی داشته باشید که متناسب با قسمتی از بیمارستان است که کادر درمان مشغول درمان می باشند.

یک راهنما انتخاب لباس را مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریكا تحت نام: ملاحظات انتخاب لباسهای محافظتی برای کادر درمان جهت حفاظت در برابر میکروارگانیسم ها در خون و مایعات بدن ارایه نموده است. در این مقاله تاکید بر اهمیت ارزیابی ریسک شده و اطلاعاتی در زمینه استانداردها و روش های تست لباس های محافظ کادر درمان شده است.

استانداردها برای تعریف الزامات لباسهای ضد ویروس کرونا و مواد تشکیل دهنده آن ها می باشند. در کانادا و آمریکا معمولاَ از استانداردهای ANSI/AAMI PB70, EN 13795, EN 14126, و NFPA 1999 استفاده میشود.

شرکت ارکان سلامت اطلاعاتی در زمینه لباس های ضد ویروس کرونا ارایه می دهد تا خرید آن ها برای شما دقیق انجام گیرد. لطفاَ اطلاعات تک تک محصولات را کامل ارزیابی نمایید. ضمناَ آگاه باشید که لباس های ضد ویروس کرونا که بیشترین محافظت را دارند معمولاَ تنفس پذیری کمتری دارند و تعریق کادر درمان بیشتر رخ می دهد ولی در این مدل جدید بخاطر خاصیت تنفس پذیری تعریق کمتری رخ میدهد .

البته گان هایی که توسط این شرکت ارایه می شود از نوعی پارچه می باشد که دارای یک لایه پنبه در سمت داخلی بوده و از لمینیت قابل تنفس در سطح بیرونی برای حفاظت استفاده شده تا پرسنل درمان حداکثر راحتی را داشته باشند. در واقع این لباس ها از سه لایه پنبه، پلی استر و پلی پروپیلن تشکیل شده اند. خواص این لایه ها نیز در گزارش لابراتوار جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر به شرح زیر ارایه شده است. ضمناَ تمام دوخت این لباس به صورت دو نخ با سردوزی کامل جهت رسیدن به حداکثر مقاومت و حداقل نفوذ طبق پروتکل وزارت بهداشت (اداره تجهیزات پزشکی) انجام گرفته است.

طراحی این پارچه و دوخت آن بخاطر قدردانی از زحمات پرسنل عزیز درمانی کشورمان صورت گرفته و به امید ریشه کنی هر چه زودتر ویروس کرونا از میهن عزیزمان.

مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

مزایای درمان در سنین کم

درمان در سنین پایین چه مزایایی دارد؟

ادامه مطلب

نبـایـدهـای ارتودنسـی دنـدان

ممنوعیت مجموعه کارهایست که انجام دادن آنها باعث اختلال در روند درمانی ارتودنسی دندان می‌شود

ادامه مطلب

انواع روش‌هاي درماني ارتودنسي

ردیف کردن دندان‌های نامرتب، اصلاح ناهنجاری‌های فکی، بهبود وضعیت روحی و اجتماعی بیمار، اصلاح طرح لبخند

ادامه مطلب

ارتودنسی کودکان

دندانپزشکان توصیه می‌کنند مشکلات دندانپزشکی را در زمانی که هنوز کودک در حال رشد است، انجام دهید.

ادامه مطلب

شناخت ساختار دندان

دندان از بخشهای مختلفی تشکیل شده است.

ادامه مطلب

سیگار سلامت دندان‌هایتان را هم دود می‌کند!

مصرف سیگار، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان و به خصوص پوسیدگی دندانی است.

ادامه مطلب

دندان مصنوعی و انواع آن

دندان‌ مصنوعی دندان‌هایی هستند که از مواد اکریلیک و فلزی ساخته شده و برای جایگزین کردن دندان‌های از بین رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ادامه مطلب

نحوه استفاده از الاینر های شفاف

چند مور کلیدی برای جلوگیری از آسیب دیدن الاینر ها

ادامه مطلب

پایان درمان ارتودنسی

اتمام موفقیت‌آمیز دوره فعال درمان ارتودنسی شما را تبریک می‌گوییم. حالا که دستگاه‌های ثابت را خارج نموده‌ایم، خودمان را برای دوره نگهداری آماده می‌کنیم

ادامه مطلب

چگونه بفهمیم که به درمان ارتودنسی نیاز داریم!

در اینجا به برخی مشکلات دهان و دندان اشاره میکنیم که ممکن است به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند.

ادامه مطلب