ایمپلنت

بهترین روشی که از سوی متخصصان دندانپزشکی برای پر کردن جای خالی دندان‌ها پیشنهاد می‌شود، کاشت ایمپلنت دندان است.

خوشبختانه امروزه ایمپلنت دندان ، روبرو شدن با مشکلات بی دندانی را بسیار آسان کرده است. از دست دادن یک یا چند دندان، مشکلی است که برای بسیاری از انسان‌ها سخت و حتی غیرقابل تحمل می‌باشد، اما به دلایل متعدد احتمال روبرو شدن با عارضه‌ی بی‌دندانی وجود دارد. بهترین روشی که از سوی متخصصان دندانپزشکی برای پر کردن جای خالی دندان‌ها پیشنهاد می‌شود، کاشت ایمپلنت دندان است.

 ایمپلنتولوژی حاصل آخرین تحقیقات و تکنولوژی‌های روز دنیا است. ایمپلنت دندانی همان نقش دندان‌های اصلی را تا پایان عمر برای بیمار ایفا می‌کند. از بین روش‌های مختلف جایگزینی ریشه دندان، ایمپلنت دندان جایگزینی کامل است، چراکه هم ریشه و هم تاج دندان را شامل می‌شوند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ایمپلنت، بیشترین توجه معطوف به زیبائی دندان‌های متکی بر ایمپلنت، به همراه موفقیت دراز مدت آنها است. تطابق فرم و ظاهر استخوان ناحیه‌ای که ایمپلنت در آن قرار دارد با بقیه فک و هماهنگی دندان جایگزین شده توسط ایمپلنت با بقیه دندان‌ها، هنر دندانپزشک است.



ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان نوعی پیچ استوانه‌ای مخروطی از جنس تیتانیوم، سازگار با سلول‌های بدن است که درون استخوان فک گذاشته می‌شود. ایمپلنت جایگزینی یک دندان تا بازسازی همه دندان‌ها را در بر می‌گیرد. در روش کاشت ایمپلنت دندانی، ابتدا دندانپزشک، لثه، فک و دندان‌های بیمار را معاینه و بررسی می‌کند. جلسه‌ای از سوی دندانپزشک به عنوان مشاوره تعیین می‌شود و در آن تمامی توصیه‌ها و روش‌های درمانی در پیش روی بیمار قرار می‌گیرد. هنگام انتخاب ایمپلنت میزان استخوان در دسترس، میزان استحکام استخوان و زمان گذاشتن ایمپلنت در نظر گرفته می شود. پس از قراردادن ایمپلنت توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک، با استخوان‌سازی سلول‌های استخوان ساز در سطح ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش می‌خورد. با توجه به این که شرایط دندان‌ها در فک بالا و پایین با هم متفاوت است، زمان درمان نیز در آنها فرق می‌کند. برای درمان ایمپلنت در فک پایین و بالا حدوداً 2 تا 4 ماه زمان نیاز است تا کاملاً ایمپلنت‌ها در شرایط بدور از تکان و لرزش به آرامی به استخوان فک بیمار جوش بخورد و به مرحله سلامت کامل برسد. البته این یک قانون کلی است و ممکن است در بیماران مختلف با توجه به سن، جنسیت، میزان سلامت و توانایی جسمی آن‌ها دوره درمان کم یا زیاد شود. در صورتی که استخوان تراکم کمتری داشته باشد، طول دوره درمان افزایش می‌یابد. 


چه کسانی کاندید ایمپلنت هستند؟

از دست دادن یک یا چند دندان تأثیر به سزایی در چهره و مهم‌تر از آن در روحیه و اعتماد به نفس افراد دارد. از دست رفتن ریشه دندان باعث می‌شود که استخوان فک محرک خود را از دست بدهد و دچار تحلیل گردد. به صورت ساده‌تر همانند اتفاقی است که برای عضلاتی که مدتی در گچ بی‌حرکت می‌مانند می‌افتد .از آنجایی که استخوان‌های صورت شما تکیه‌گاه پوست و عضلاتی هستند که بر روی آن قرار دارد. از بین رفتن حجم استخوان باعث می‌شود صورت شما شبیه افراد سالخورده به نظر برسد .

خبر خوب این است که ایمپلنت‌های دندانی راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از تحلیل توده استخوانی هستند .ایمپلنت‌های دندانی، علاوه بر بازیابی توانایی جویدن طبیعی، چهره طبیعی و زیبایی لبخند را نیز به فرد باز می‌گرداند. 

افرادی که به هر علتی دندان ازدست داده باشند کاندید ایمپلنت دندان هستند. کاشت ایمپلنت در خانم‌ها از سن 18 سالگی و در آقایان از سن 20 سالگی امکان‌پذیر است. در مورد از دست دادن یک یا چند دندان، دیگر نیازی به تراش دندان‌های مجاور بعنوان پایه پروتز نیست. ایمپلنت داخل استخوان قرار می‌گیرد و روکش روی همان ایمپلنت بدون اتکاء به دندان‌های مجاور قرار داده می‌شود. در مورد بیمارانی که دندان‌های زیاد را از دست داده باشند با قرار دادن چند ایمپلنت در فک آن‌ها و استفاده از آن‌ها بعنوان پایه می‌توان از پروتز متکی بر ایمپلنت جهت جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده کرد. در مورد بیماران کاملأ بی‌دندان می‌توان با قرار دادن حداقل دو ایمپلنت در هر فک پروتزی متحرک ولی محکم و بدون لغزش و لقی در اختیار بیمار قرار داد ( ایمپلنت دندان مصنوعی).



میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی 

امروزه بطور متوسط موفقیت در کاشت ایمپلنت‌های دندانی بیش از 95 درصد است ولی درصد میزان موفقیت در ایمپلنت‌های دندانی به موارد زیر بستگی دارد: 

• بیمار: بیمار باید از سلامت برخوردار باشد و به بیماری مزمن ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن مبتلا نباشد. اخیراً دچار مشکل شدید قلبی نشده باشد. دیابت کنترل نشده ورادیوتراپی و بیماری لثه و دهان نداشته باشد. همچنین استعمال سیگار و مشروبات الکلی از عوامل محدود کننده عمل ایمپلنت هستند. 

• دندانپزشک: دندانپزشکی که ایمپلنت را انجام می‌دهد باید دوره‌های لازم ایمپلنت را دیده باشد و مهارت و تجربه کافی در انجام ایمپلنت داشته باشد، همچنین تمام شرایط بیمار از نظر سلامت بدن و فاکتورهای مهم داخل دهانی را ارزیابی کند و با رعایت اصول کنترل عفونت مبادرت به انجام جراحی ایمپلنت نماید. 

• ایمپلنت: فاکتور مهم دیگر در مورد میزان موفقیت ایمپلنت مخصوصاً در دراز مدت خود ایمپلنت است. امروزه شرکت‌های سازنده ایمپلنت بسیار زیاد و متنوعند. قیمت‌های ایمپلنت بسیار متنوع است و هر کدام از کمپانی‌های سازنده روی نکاتی تأکید دارند که در ساخت ایمپلنت از آن بهره جسته‌اند. دندانپزشک با توجه به بودجه بیمار و مسائل تکنیکی و مزیت‌های ایمپلنت در محدوده قیمت مورد نظر، مبادرت به انتخاب یک سیستم می‌کند .

در کل ایمپلنتی مناسب است که میزان جوش خوردن آن به فک، بالا باشد و میزان تحلیل استخوان اطراف آن در طول زمان کمتر باشد. 

• مراقبت‌های بعدی: بیمار نقش بسیار مهمی در طول عمر ایمپلنت و موفقیت دراز مدت آن دارد. عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی و رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها و لثه، مراجعات منظم به دندانپزشک و اطمینان از سلامت لثه و عدم وجود جرم دندانی و پوسیدگی در دندان‌های دیگر همه و همه موفقیت دراز مدت ایمپلنت را افزایش می‌دهد.

مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

مزایای درمان در سنین کم

درمان در سنین پایین چه مزایایی دارد؟

ادامه مطلب

قبل از ارتودنسی بدانیم

چه افرادی نیاز به ارتودنسی دارند

ادامه مطلب

پوسیدگی دندان

میکروب‌ها، مواد قندی، پلاک دندانی، جنس دندان‌ها، چیدمان دندان‌ها، نوع بزاق و عوامل ارثی از جمله عوامل موثر برای پوسیدگی دندان می‌باشند.

ادامه مطلب

سفید کردن دندان‌ها

درمانی است که در آن بد رنگی‌ها و رنگدانه‌هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده و حتی بعضی بد رنگی‌های ژنتیکی را بر طرف می‌کند.

ادامه مطلب

شناخت ساختار دندان

دندان از بخشهای مختلفی تشکیل شده است.

ادامه مطلب

دندان مصنوعی و انواع آن

دندان‌ مصنوعی دندان‌هایی هستند که از مواد اکریلیک و فلزی ساخته شده و برای جایگزین کردن دندان‌های از بین رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ادامه مطلب

لباس ضد ویروس کرونا

جهت کاهش خطر گرما زدگی پرسنل درمان، لباسی تهیه گردده است که از سه جنس پنبه، پلی استر، و پلی پروپیلین می باشد تا هم تنفس پذیر و هم محافظ ۳۶۰ درجه باشد.

ادامه مطلب

درمان فانکشنال

در عده نسبتاَ زیادی از کودکانمان (حدود 40٪) شاهد رشد کم فک پایین هستیم، لذا رابطه دو فک متناسب نمی‌شود.

ادامه مطلب

جواب سوالات راجع به ارتودنسی شفاف

در ارتودسی شفاف چه مسایلی رخ میدهد؟

ادامه مطلب

پایان درمان ارتودنسی

اتمام موفقیت‌آمیز دوره فعال درمان ارتودنسی شما را تبریک می‌گوییم. حالا که دستگاه‌های ثابت را خارج نموده‌ایم، خودمان را برای دوره نگهداری آماده می‌کنیم

ادامه مطلب