لمینیت

از لمینیت‌های دندان برای ترمیم رنگ یا اصلاح فرم دندان‌ها استفاده می‌شود.

لمینیت‌های سرامیکی و کامپوزیتی لایه‌های همرنگ دندان‌ها هستند. از لمینیت‌های دندان برای ترمیم رنگ یا اصلاح فرم دندان‌ها استفاده می‌شود. امروزه در دندان‌پزشکی زیبایی، برای درمان دندان بیماران استفاده از این روش بسیار رایج است.


چه کسانی کاندید لمینیت دندان هستند؟

کسانی که دندان‌های بد رنگ دارند. این تغییر رنگ که ممکن است ناشی از کشیدن سیگار، مصرف مواد غذایی، نوشیدن قهوه و چای زیاد، ضرب دیدگی دندان یا عصب‌کشی ناقص باشد.

کسانی که فاصله‌ی بین دندان‌های آن‌ها زیاد است یا موقعیت دندان آن‌ها بد است و فرو‌رفتگی یا برآمدگی در آن‌ها وجود دارد.

اگر لبه‌ی دندان فرد شکسته شده یا اثرات ترک‌خوردگی در آن مشاهده می‌شود لمينت دندان می‌تواند درمان مناسبی باشد.

همچنین برای انجام اصلاحات جزئی ترتیب دندان‌های جلو و منظم کردن آن‌ها این روش کارا است.


لمینیت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

افراد با پوسیدگی شدید ابتدا باید پوسیدگی و عفونت لثه‌هایشان را درمان کنند، سپس بعد از حل این مشکلات لمینیت سرامیکی دندان و کامپوزیت دندان برای آن‌ها انجام شود.

افرادی که مینای دندان آن‌ها دچار ساییدگی شدید شده و بافت مینای دندان آن‌ها کم هست. این گونه افراد معمولاً به جای لمینیت  مجبور به استفاده از روکش دندان هستند.

افرادی که دندان قروچه دارند. این عادت باعث سایش و شکستگی لمينت دندان می‌شود.  راه حل این مشکل استفاده از نایت گارد (محافظ دندان) است. بدین ترتیب این افراد نیز می‌توانند از مزایای لمینیت دندان بهره ببرند.


تفاوت‌های لمینیت سرامیکی و لمینیت کامپوزیت

تفاوت لمینیت سرامیکی و کامپوزیت یکی از سوالات بسیار متداول در طراحی لبخند است. به صورت کلی منظور از لمینیت دندان همان لمینیت سرامیکی و منظور از کامپوزیت همان ونیر کامپوزیتی می‌باشد. از این روش‌ها برای طراحی لبخند، فرم‌دهی دندان‌ها یا برطرف کردن زردی آن‌ها استفاده می‌شود .

1- یکی از اصلی‌ترین تفاوت همان بین مراحل ساخت آن‌ها می‌باشد.

2- در جنس ماده‌ی استفاده شده نیز تفاوت‌های بین لمینیت دندان و ونیرکامپوزیتی وجود دارد.

3- فرق لمینیت و کامپوزیت را معمولاً می‌توان در میزان هزینه‌ها نیز مطرح کرد چرا که در کامپوزیت هزینه‌ی کمتری به نسبت لمینیت سرامیکی وجود دارد.


لمینیت سرامیکی

لمینیت سرامیکی و یا پرسلن ونیر پوششی است از جنس نوعی سرامیک که بر خلاف کامپوزیت برای ساخت و تحویل نهایی به دو مرحله جداگانه تقسیم می‌شود و معمولاً بین این دو جلسه یک تا دو هفته زمان لازم است. از لمینیت سرامیکی برای اصلاح نامرتبی‌ها، به هم‌ریختگی، کوتاهی و بلندی، اصلاح رنگ دندان، شکستگی‌های دندانی، بستن فاصله‌های بین دندانی، بزرگ کردن دندان‌های ریز، دندان‌های بد شکل و ... استفاده می‌شود. لمینیت‌های سرامیکی بیشتر برای زمان‌های مناسب هستند که بخواهیم تغییرات گسترده‌ای در طرح لبخند و فرم دندان‌ها ایجاد نماییم.

مرحله اول تراشیدن دندان است. برای این که پوسته نازک ونیر به سطح دندان اضافه شود باید متناسب با ضخامت آن، مینای دندان تراشیده شود. دندانپزشک هنگام تراشیدن دندان تلاش می‌کند تا حد ممکن بخش کمتری از مینا برداشته شود.

 در صورتی که دندان دچار پوسیدگی باشد، باید حتماً بخش‌های پوسیده و آسیب دیده برداشته شود بنابراین بخش بیشتری از آن تراشیده می‌شود.

برای انتخاب رنگ، دندانپزشک از کاتالوگ یا راهنمای رنگ استفاده می‌کند و رنگی که بیشترین تطابق را با دندان‌های طبیعی شما داشته باشد، انتخاب می‌کند. ممکن است دندانپزشک به این نتیجه برسد که بخش‌های مختلف  نیاز به رنگ‌های متفاوتی دارند. همچنین برخی از نواحی آن ممکن است لازم باشد شفافیت بیشتر یا کمتری داشته باشد. در صورتی که دوست دارید رنگ آن سفیدتر باشد باید ابتدا دندان‌های خود را سفید کنید و سپس اقدام به لمینیت نمایید چرا که رنگ لمینیت پس از چسباندن به دندان قابل تغییر نخواهد بود.

پس از اتمام فرآیند آماده‌ سازی دندان، با خمیر مخصوصی قالب‌ گیری انجام می‌شود. از قالب آماده شده برای ساخت لمینیت سرامیکی استفاده می‌شود.

در برخی موارد به درخواست شما یا تشخیص دندانپزشک، در مدت زمانی که منتظر آماده شدن ونیر در لابراتوار دندانپزشکی هستید، وینر موقتی برایتان استفاده می‌شود. در مواردی که مقدار بسیار کمی از دندان تراشیده شده باشد نیازی به استفاده از ونیر موقتی نیست.

پس از آماده شدن ونیر و پیش از چسباندن آن، ابتدا دندانپزشک بررسی می‌کند آیا کاملاً بر روی دندان تطابق دارد یا خیر. در صورتی که تطابق کامل نداشته باشد، آن را برداشته ، دوباره تراش داده و امتحان می‌کند. این فرایند ممکن است چندین بار تکرار شود تا زمانی که بهترین نتیجه بدست آید. در نهایت بعد از تست رنگ چسب، لمینیت به دندان شما چسبانده می‌شود.

لمینیت‌ها اگر به صورت صحیح مراقبت نشوند احتمال شکستن دارند. برای بهبود دوام و طول عمر نیاز به حفظ بهداشت دهان و دندان دارید و باید حداقل دو بار در هر سال معاینات دندانپزشکی داشته باشید. علاوه بر این، شما باید از خوردن و گاز زدن مواد خوراکی سخت مثل آجیل و یخ با استفاده از آنها اجتناب کنید .


لمینیت کامپوزیتی 

لمینیت كامپوزیتی یا کامپوزیت ونیر یک ماده ترمیمی همرنگ دندان‌ها با قابلیت پولیش هست که طی هر جلسه بطور مستقیم توسط خود دندانپزشک، فرم‌دهی و با مهارت و دقت بسیار زیاد و شناخت اصول زیبایی و آناتومی دندان‌ها بر روی دندان‌ها قرار داده و ساخته می‌شود. در این روش هیچ نیازی به قالب‌گیری یا تراش دندان نیست. از مزایای دیگر ونیر کامپوزیت دندان مدت زمان درمان بوده که بسته به تعداد دندان مورد نیاز برای ونیر جهت حصول زیبایی از یک ساعت تا نهایتاً سه ساعت می‌باشد. به این ترتیب می‌توان این روش درمانی را در یک روز کامل کرد.

به کمک این درمان می‌توان بد‌فرمی‌ها، بعضی انواع بد رنگی‌ها، فواصل باز بین‌دندانی، ترک‌های دندانی، شکستگی‌های دندانی، لب پریدگی‌های دندان‌ها، بهم ریختگی‌های دندانی خفیف تا متوسط و ... را برطرف کرد.

مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

بهداشت دهان

وسایل متعدد بهداشتی در زمان ارتودنسی

ادامه مطلب

قبل از ارتودنسی بدانیم

چه افرادی نیاز به ارتودنسی دارند

ادامه مطلب

اهمیت تغذیه برای دندان

غذاها چگونه سلامت دندان و لثه‌های شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند

ادامه مطلب

بیماری‌های التهابی لثه

وقتی پلاک میکروبی در کنار لثه باقی بماند با ترشح مواد سمی به لثه آسیب می‌رساند.

ادامه مطلب

انواع بوی بد دهان و علت آن‌ها !!!

بوی بد دهان معمولا از محیط دهان‌تان سرچشمه می‌گیرد و ممکن است منشأ گوناگونی داشته باشد.

ادامه مطلب

درمان بیمار ارتودنسی توسط دندانپزشکان جوان

همیشه سن زیاد درمانگر یا داشتن تابلو با ذکر چند عنوان تخصصی گرچه خوبه ولی دلیلی بر یک درمان حرفه ی نیست.

ادامه مطلب

انواع ترک‌های دندان

به خطوط عمودی ریزی که در دندان‌های جلویی ایجاد می‌شوند ترک‌های مویی گفته می‌شود.

ادامه مطلب

درمان فانکشنال

در عده نسبتاَ زیادی از کودکانمان (حدود 40٪) شاهد رشد کم فک پایین هستیم، لذا رابطه دو فک متناسب نمی‌شود.

ادامه مطلب

نحوه استفاده از الاینر های شفاف

چند مور کلیدی برای جلوگیری از آسیب دیدن الاینر ها

ادامه مطلب

جواب سوالات راجع به ارتودنسی شفاف

در ارتودسی شفاف چه مسایلی رخ میدهد؟

ادامه مطلب