آیا مصرف زیاد آدامس به دندان آسیب می‌رساند؟

مزیت‌ها و مضرات مصرف آدامس

این روزها در هر سوپرمارکتی بسته بندی‌های رنگارنگ آدامس جلب توجه می کنند. امروزه طعم‌های نعناع، دارچین، اوکالیپتوس، شیرین بیان، انواع میوه‌ها مثل لیمو، توت فرنگی، آناناس، سیب، مرکبات، هندوانه، انبه، زنجبیل و طعم کولا در آدامس‌ها بکار برده می‌شود. متاسفانه ما ایرانی‌ها، دررتبه اول مصرف کنندگان آدامس در جهان قرار داریم. براین اساس، بیش از ۸۰ درصد از مردم ایران آدامس می‌جوند. یکی از دلایل آمار بالای مصرف آدامس در ایران، رفتار رایج دادن آدامس به‌جای بقیه پول است. البته بعضی از انواع آدامس برای تازه‌تر کردن نفس و یا تمیز کردن دندان‌ها بعد از غذا خوردن خوب است.

ولی سوال همیشگی مصرف کنندگان این محصول این است که آیا واقعا جویدن آدامس برای دندان مفید است؟

پاسخ به این پرسش به این مسئله بستگی دارد که در تولید آدامس از چه قندی استفاده شده باشد.

در صورتی که از قند معمولی در تولید آن استفاده شود، احتمال پوسیدگی دندان‌ها افزایش پیدا می کند. آدامس‌هایی که قند طبیعی دارند یک محیط بسیار جذاب برای فعالیت میکروب‌هایی هستند که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. اما این روزها تولید کنندگان آدامس از قندهایی مانند زایلیتول و سوربیتول برای طعم دادن به آدامس استفاده می‌کنند که این قند به اسید تبدیل نمی‌شود و احتمال پوسیدگی دندان‌ها را به حداقل می‌رساند. این آدامس‌ها، آدامس بدون قند نامیده می‌شوند. در صورتي كه پس از هر وعده غذا، حداقل به مدت پنج دقيقه آدامس بدون قند جويده شود، براثر افزايش بزاق دهان، احتمال پوسيدگي و تشكيل جرم كاهش پيدا مي‌كند. محيط دهان اسيدي است و همين مسئله زمينه رشد باكتري‌ها و پوسيدگي دندان را فراهم مي‌كند. افزايش ترشح بزاق به دنبال جويدن آدامس، مانع از اسيدي شدن دهان مي‌شود و بسياري از جرم‌هاي دهان و دندان را از بين مي‌برد. 


مزيت‌هاي جويدن آدامس‌های بدون قند 

نابودسازي باكتري‌ها، جرم‌هاي دهان و دندان و در نهايت پيشگيري از تخريب ميناي دندان از مزيت‌هاي جويدن آدامس است. ولی در نظر داشته باشید که مصرف آدامس به هیچ وجه جایگزین مناسبی برای مسواک، خمیر دندان و نخ دندان نمی‌تواند باشد.

اگرچه وجود آدامس در دهان، تاثير مثبتي بر رفع بوي بد دهان و برخي اختلالات گوارشي مانند رفلاکس معده دارد ولي نقش آثار رواني مثبت آدامس وجه متمايزي به آن بخشيده كه محققان را به توصيه مصرف بيشتر آن ترغيب كرده است. براين اساس، پژوهشگران جويدن آدامس را عامل افزايش تمركز و توان يادگيري مي‌دانند كه تاثير بسزايي در كاهش اضطراب و استرس بخصوص در نوجوانان دارد. جویدن آدامس در حال انجام وظایف می‌تواند جنبه‌های مختلف عملکرد مغز، از جمله هوشیاری، حافظه، درک و تصمیم گیری را بهبود بخشد. جویدن آدامس در طول وظایف در ابتدا باعث یک حواس پرتی می‌شود امادر بلند مدت به شما برای تمرکز روی کارها کمک می‌کنند.


مضرات مصرف آدامس

• جویدن طولانی مدت و مستمر آدامس می‌تواند به مفصل گیجگاه فکی آسیب رسانده و شما را دچار بیماری‌های مفصل فکی کند که معمولا با درد همراه است.

• جویدن افراطی آدامس مخصوصاَ آن‌هایی که قند و طعم دهنده‌های زیاد دارند، باعث تخریب و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

• همچنین جویدن آدامس احساس گرسنگی را تشدید می‌کند و موجب میل بیشتر به خوردن غذا می‌شود.

• جویدن آدامس می‌تواند یکی از دلایل بروز سردرد باشد. کسانی که سردرد دارند و یا از درد میگرن عذاب می‌کشند نباید آدامس بجوند. 

با توجه به آنچه ذکر شد، در کل جویدن آدامس‌های بدون قند به‌صورت متناوب و نه دائمی، می‌تواند مفید  باشد ولی مشکلات از آنجایی شروع می‌شود که مصرف آدامس به یک عادت تبدل شود چون حتماَ می‌دانید که هرچیزی زیادش هم خوب نیست.

آیا مصرف زیاد آدامس به دندان آسیب می‌رساند؟


آیا مصرف زیاد آدامس به دندان آسیب می‌رساند؟

مزیت‌ها و مضرات مصرف آدامس

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ | 5 سال قبل

مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

بیماری‌های التهابی لثه

وقتی پلاک میکروبی در کنار لثه باقی بماند با ترشح مواد سمی به لثه آسیب می‌رساند.

ادامه مطلب

انواع بوی بد دهان و علت آن‌ها !!!

بوی بد دهان معمولا از محیط دهان‌تان سرچشمه می‌گیرد و ممکن است منشأ گوناگونی داشته باشد.

ادامه مطلب

سفید کردن دندان‌ها

درمانی است که در آن بد رنگی‌ها و رنگدانه‌هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده و حتی بعضی بد رنگی‌های ژنتیکی را بر طرف می‌کند.

ادامه مطلب

لمینیت

از لمینیت‌های دندان برای ترمیم رنگ یا اصلاح فرم دندان‌ها استفاده می‌شود.

ادامه مطلب

درمان ریشه

دندانپزشکان اعتقاد دارند یک دندان را به هر طریقی که ممکن است باید حفظ کرد. درمان ریشه دندان یک روش درمانی خوب برای نگهداری یک دندان خراب است.

ادامه مطلب

ماسک تنفسی یکبار مصرف

استفاده از هر نوع ماسکی در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا بهتر از ماسک نزدن می‌باشد

ادامه مطلب

یکسال گذشت!

خوشحالیم که به شما اطلاع بدهیم که دوره برنامه ریزی شده برای نگهدارنده‌ها تمام شده است و شما نیازی ندارید که مرتب به مطب تشریف بیاورید.

ادامه مطلب

پایان درمان ارتودنسی

اتمام موفقیت‌آمیز دوره فعال درمان ارتودنسی شما را تبریک می‌گوییم. حالا که دستگاه‌های ثابت را خارج نموده‌ایم، خودمان را برای دوره نگهداری آماده می‌کنیم

ادامه مطلب

چگونه بفهمیم که به درمان ارتودنسی نیاز داریم!

در اینجا به برخی مشکلات دهان و دندان اشاره میکنیم که ممکن است به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند.

ادامه مطلب

اکادمی دنتیست استور

اکادمی دنتیست استور

ادامه مطلب