ارتودنسی کودکان

دندانپزشکان توصیه می‌کنند مشکلات دندانپزشکی را در زمانی که هنوز کودک در حال رشد است، انجام دهید.

ارتودنسی کودکان

انجام اولین معاینه ارتودنسی در سن 7 سالگی توصیه می‌شود. در این سن دندانپزشک می‌تواند مشکلات نامحسوس فک و دندان‌های در حال رشد را به موقع شناسایی کند و با ارزیابی دقیق آنها زمان و شیوه مناسب درمان را طرح ریزی کند. این مشاوره با هدف هدایت و آگاه کردن والدین از وضعیت دندانی فکی کودک می‌باشد و به صرفه‌ترین زمان جهت شروع درمان را پیش‌بینی می‌کند. بیشتر کودکان بین 9 تا 14 سالگی تحت درمان فعال ارتودنسی قرار می‌گیرند.

ارتودنسی دندان کودکان تحت عنوان ارتودنسی پیشگیری نیز شناخته می‌شود. در این سن، دندان‌های دائمی در حال شکل‌گیری و رویش می‌باشند و فک نیز هنوز در حال رشد کردن است و بسیاری از مشکلات دندانی و فکی را می‌توان بسیار آسان‌تر برطرف نمود. دندانپزشکان توصیه می‌کنند مشکلات دندانپزشکی را در زمانی که هنوز کودک در حال رشد است، انجام دهید. همین که رشد کودک متوقف می‌شود، درمان طولانی‌تر شده و ممکن است پیچیده‌تر شود.


معاینه به موقع باعث می‌شود

1. اگر روش‌های پیشگیری مناسب باشد اقدامات لازم آغاز می ‌شود و زمان مناسب درمان از دست نمیرود.

2. اگر سن بیمار برای شروع درمان کم باشد درمان مناسب به تعویق می‌افتد و والدین از زمان مناسب آن آگاه می شوند.

3. در اکثر موارد، دندانپزشک پس از معاینه کودک صرفا توصیه می‌کند که کودک تحت معاینات سالیانه و منظم جهت ارتودنسی پیشگیری قرار گیرد تا وضعیت دندان‌های کودک را تحت نظر داشته باشد و در صورت لزوم در زمان مناسب درمان‌های ارتودنسی لازم را برای کودک آغاز نماید.


ارتودنسی پیشگیری

مهم‌ترین مزیت ارتودنسی پیشگیری این است که بسیاری از مشکلات دندانی و فکی را اصلاح می‌کند و از بروز مشکلات شدید‌تر در آینده جلوگیری می‌کند. البته باید در نظر داشت که ارتودنسی پیشگیری مرحله اول درمان است و مرحله دوم و تکمیلی درمان یعنی ارتودنسی ثابت (درمان با براکت‌های ارتودنسی) در سن بالاتر و در زمان مناسب انجام می‌گیرد. نکته حائز اهمیت این است که انجام درمان ارتودنسی پیشگیری در سن مناسب، درمان ارتودنسی ثابت را در سنین بالاتر آسان‌تر و دوره درمان آن را کوتاهتر می‌کند. البته در موارد محدودی نیز، انجام ارتودنسی دندان در کودکان نیاز به درمان‌های ارتودنسی در سنین بالاتر را به طور کامل از بین می‌برد.


مواردی که نیاز به درمان ارتودنسی پیشگیری در کودکان است:

1. دیر افتادن دندان شیری ،یعنی سن کودک از سنی که دندان شیری باید بیفتد گذشته ولی دندان شیری هنوز در دهان باقی مانده است.

2. تنفس دهانی، در این شرایط معمولا کودک به راحتی نمی‌تواند از راه بینی تنفس کند و در اکثر اوقات دهان وی باز است و از راه دهان نفس می‌کشد.

3. عادت مکیدن انگشت، در صورتی که کودک پس از 5 سالگی همچنان عادت مکیدن انگشت دارد و آ ن را ترک نکرده است حتما باید جهت درمان آن اقدام نمود.

4. جلو بودن یا عقب بودن فک

5. شلوغی و نامرتبی دندان‌ها ، وجود دندان‌های اضافه، کم بودن تعداد دندان‌ها


پستانک ارتودنسی 

استفاده طولانی مدت از پستانک در نوزادان، منجر به بروز اختلال و مشکل در دندان و فک آن‌ها خواهد شد. البته لازم به ذکر می‌باشد که استفاده متداول از این وسیله پلاستیکی در سال های نخست زندگی نوزادان (قبل 3 سالگی) بلامانع است اما پس از آن، ریسک بروز ناهنجاری‌های فک و دهان را در آن‌ها افزایش خواهد داد. جلوزدگی دندان‌ها، کجی دندان‌ها و عدم وجود تقارن مابین فکین از جمله شایع‌ترین این اختلالات به حساب می‌آید.

یکی از راه‌ها برای کاهش شدت چنین مشکلاتی استفاده از پستانک‌های ارتودنسی است. این پستانک‌ها با توجه به ساختار دهانی، رشد کام و با در نظر گرفتن وضعیت لثه نوزاد و بر پایه اصول علمی تهیه و ساخته می‌شود. به همین علت آسیب کمتری به دندان‌ها و فکین وارد خواهد کرد.

پستانک‌های ارتودنسی در دو نوع سیلیکونی و لاتکسی در بازار قابل تهیه می‌باشند. منفذ‌هایی در سطح این نوع از پستانک‌ها، به منظور استریل کردن آن‌ها تعبیه شده است؛ به همین جهت با استفاده از آن‌ها، می‌توان سلامت نوزاد را نیز تامین کرد.

مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

مزایای درمان در سنین کم

درمان در سنین پایین چه مزایایی دارد؟

ادامه مطلب

ارتودنسی نامرئی یک راه حل مناسب برای یک لبخند زیبا

اگر از لبخند خود ناراضی هستید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

ادامه مطلب

نبـایـدهـای ارتودنسـی دنـدان

ممنوعیت مجموعه کارهایست که انجام دادن آنها باعث اختلال در روند درمانی ارتودنسی دندان می‌شود

ادامه مطلب

بیماری‌های التهابی لثه

وقتی پلاک میکروبی در کنار لثه باقی بماند با ترشح مواد سمی به لثه آسیب می‌رساند.

ادامه مطلب

ایمپلنت

بهترین روشی که از سوی متخصصان دندانپزشکی برای پر کردن جای خالی دندان‌ها پیشنهاد می‌شود، کاشت ایمپلنت دندان است.

ادامه مطلب

شناخت ساختار دندان

دندان از بخشهای مختلفی تشکیل شده است.

ادامه مطلب

دندان مصنوعی و انواع آن

دندان‌ مصنوعی دندان‌هایی هستند که از مواد اکریلیک و فلزی ساخته شده و برای جایگزین کردن دندان‌های از بین رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ادامه مطلب

ماسک تنفسی یکبار مصرف

استفاده از هر نوع ماسکی در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا بهتر از ماسک نزدن می‌باشد

ادامه مطلب

تنگی فک بالا

آشنایی با تنگی فک بالا و نحوه درمان آن

ادامه مطلب

چگونه بفهمیم که به درمان ارتودنسی نیاز داریم!

در اینجا به برخی مشکلات دهان و دندان اشاره میکنیم که ممکن است به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند.

ادامه مطلب