ارتودنسی نامرئی یک راه حل مناسب برای یک لبخند زیبا

اگر از لبخند خود ناراضی هستید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

الاینرها پلاک‌های متحرک، از جنس پلاستیک شفاف با ضخامت‌های مختلف هستند. این پلاک‌ها با اعمال نیرویی برنامه‌ریزی شده به تدریج دندان‌ها را در مسیری مشخص و در جهت مناسب خود حرکت می‌دهند. 

این الاینرها جایگزین مناسبی برای سیم‌ها و براکت‌های فلزی هستند. تمامی مراحل طراحی و ساخت الاینرها توسط نرم‌افزارهای دیجیتالی و جدیدترین تجهیزات سه بعدی سازی با بالاترین میزان دقت انجام می‌شود. الاینرها متناسب با وضعیت دندان‌های بیمار و به طور سفارشی برای هر بیمار طراحی و ساخته می‌شوند.


روش درمان

الاینر شفاف و تمامی حرکات دندانی حتماً باید توسط دندانپزشک معالج شما طراحی شده باشد. برای ساخت الاینر ابتدا قالب گیری دهانی انجام می‌شود و یا با استفاده از اسکنر داخل دهانی دندان‌های شما اسکن می‌شوند. حرکت دندان‌ها و طرح درمان با استفاده از تکنولوژی پیشرفته نرم‌افزاری توسط دندانپزشک انجام می گیرد. این امکان برای بیمار وجود دارد که طرح درمان و نتایج را پیش از شروع درمان به صورت مجازی مشاهده کند تا ببیند که وضعیت دندان‌ها پس از اتمام درمان چگونه خواهد بود. الاینر اختصاصی شما با تکنولوژی کامپیوتری و با استفاده از پرینترهای سه بعدی ساخته می‌شود. الاینر‌های شفاف به صورت ست آماده و تعداد آنها بستگی به مشکل دندانی شما دارد. 

در زمان مشخصی کار یک ست الاینر اتمام یافته و باید ست الاینر جدید جایگزین آن شود. هر ست الاینرها ظرف 3-4 هفته حرکات مد نظر را بر روی دندان‌ها ایجاد می‌کنند. ولی تا زمانی که دوره‌ی درمان شما با الاینر فعلی تمام نشده از الاینر بعدی استفاده نکنید.

 هنگام تمام شدن ست آخر الاینرها، الاینرهای اصلاحی ساخته و استفاده می‌شوند تا تغییرات جزئی باقی مانده را ایجاد نمایند.


نحوه استفاده

الاینر را می‌توانید هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن از دهان درآورید. با ارتودنسی به روش الاینر هیچ گونه محدودیت غذایی نخواهید داشت. می‌توانید الاینرها را از دهان خارج کرده، هرآنچه که دوست دارید میل کرده و سپس مسواک بزنید و دوباره آن را در دهان بگذارید. با این‌ حال از آنجایی ‌که الاینر‌های شفاف ثابت نیستند، بیمار باید انگیزه، پایبندی و نظم بیشتری داشته باشد چرا که اگر الاینر دائماً در دهان قرار نداشته باشد دوره درمان طولانی‌تر می‌شود. همچنین هنگامی که الاینر را در می‌آورید ممکن است به راحتی آن را گم کرده یا جا بگذارید و نتوانید بی ‌وقفه از آن استفاده کنید. برای پیشگیری از این ماجرا، هر زمانی الاینرها را از دهان بیرون می‌آورید آنرا داخل جاپلاکی مخصوص قرار دهید. توجه کنید طول دوره ی درمان بستگی زیادی به میزان همکاری شما در رابطه با استفاده‌ی صحیح از الاینرها دارد. در هر روز بیمار باید 18 تا 22 ساعت پلاک را بروی دندان‌های خود قرار دهد. اگر چه استفاده از الاینر شفاف نسبتاً راحت است، اما دو سه روز اول ناراحتی جزئی ایجاد می‌کند ولی در مرتبه بعدی که الاینر جدید می‌گذارید این ناراحتی را ندارید.

نوشیدن آب برای الاینرها مشکلی ایجاد نمی‌کند اما به هیچ وجه با الاینرها نوشیدنی گازدار، شیرین و یا اسیدی مثل آبمیوه‌های تازه، نوشابه‌های گازدار و نوشابه‌های انرژی زا مصرف نکنید زیرا اسیدی کردن محیط دهان و وجود مواد قندی بالا در این نوشیدنی‌ها باعث ایجاد خوردگی و پوسیدگی در دندان‌ها می‌شوند. برای استفاده از این نوشیدنی‌ها باید الاینرها را از دهان خارج کرده و سپس دندان‌ها را شسته و مجدداً ‌الاینرها را در دهان قرار دهید.


تطابق بیشتر با نیازهای زندگی بزرگسالان

دلایل زیادی وجود دارد که بزرگسالان نیاز به ارتودنسی داشته باشند. ممکن است در زمان نوجوانی خود دسترسی به خدمات ارتودنسی نداشته‌اند یا نظم و ردیف بودن دندان‌های آنها در سنین بالاتر به دلایل متعدد از دست رفته باشد. با این حال، درمان ارتودنسی برای خیلی از افراد به خصوص بزرگسالان مطلوب نیست. امروزه با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی، گزینه‌های ارتودنسی بزرگسالان به سمتی رفته است که آنها نیز می‌توانند به داشتن لبخندی زیباتر تمایل داشته باشند. ارتودنسی نامرئی برای اطرافیان مشخص نیستند و به همین دلیل می‌توانند برای بزرگسالان بیشتر مطلوب باشد. در بین گزینه‌های ارتودنسی بزرگسالان استفاده از الاینرهای شفاف یکی از محبوب‌ترین روش‌ها است.

یکی از علت‌های اصلی محبوبیت این نوع درمان ارتودنسی، نامرئی بودن آن است که باعث عدم تداخل در فعالیت‌های روزانه شما می‌شود. با استفاده از الاینرها، دیگر سیم و براکت روی دندان‌های شما دیده نمی‌شود. این ویژگی باعث افزایش اعتماد به نفس شما و راحتی بیشتر می‌شود. همچنین الاینرهای نازک با حرکات زبان شما کمترین تداخل را دارند و براحتی خواهید توانست با آن ها صحبت نمایید.


طول درمان ارتودنسی نامرئی

طول درمان ارتودنسی نامرئی به عواملی مانند استفاده منظم بیمار از الاینرها، پیچیدگی درمان و نظر دندانپزشک معالج بستگی دارد. از آن‌جایی که مشکلات دندانی‌ هر بیمار متفاوت است بنابراین از طریق هیچ روشی نمی‌توان مدت درمان با ارتودنسی نامریی را به‌طور دقیق تعیین کرد. طول درمان ارتودنسی نامرئی در مقایسه با براکت‌های معمولی تقریبا یکی است.


ارتودنسی نامرئی یک راه حل مناسب برای یک لبخند زیبا


ارتودنسی نامرئی یک راه حل مناسب برای یک لبخند زیبا
مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

دانستنی‌های دندان کودکان

کودکان به دندان‌های سالم نیاز دارند.

ادامه مطلب

قبل از ارتودنسی بدانیم

چه افرادی نیاز به ارتودنسی دارند

ادامه مطلب

پوسیدگی دندان

میکروب‌ها، مواد قندی، پلاک دندانی، جنس دندان‌ها، چیدمان دندان‌ها، نوع بزاق و عوامل ارثی از جمله عوامل موثر برای پوسیدگی دندان می‌باشند.

ادامه مطلب

درمان بیمار ارتودنسی توسط دندانپزشکان جوان

همیشه سن زیاد درمانگر یا داشتن تابلو با ذکر چند عنوان تخصصی گرچه خوبه ولی دلیلی بر یک درمان حرفه ی نیست.

ادامه مطلب

دندان عقل

دندان‌های عقل، شامل ۴ دندان در ۴ گوشه دهان هستند.چون این دندان در سنی رویش پیدا می‌کند که فرد پا به مرحله بزرگسالی می‌گذارد به آن دندان عقل می‌گویند.

ادامه مطلب

ماسک تنفسی یکبار مصرف

استفاده از هر نوع ماسکی در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا بهتر از ماسک نزدن می‌باشد

ادامه مطلب

تنگی فک بالا

آشنایی با تنگی فک بالا و نحوه درمان آن

ادامه مطلب

یکسال گذشت!

خوشحالیم که به شما اطلاع بدهیم که دوره برنامه ریزی شده برای نگهدارنده‌ها تمام شده است و شما نیازی ندارید که مرتب به مطب تشریف بیاورید.

ادامه مطلب

چگونه بفهمیم که به درمان ارتودنسی نیاز داریم!

در اینجا به برخی مشکلات دهان و دندان اشاره میکنیم که ممکن است به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند.

ادامه مطلب