تنگی فک بالا

آشنایی با تنگی فک بالا و نحوه درمان آن

تنگی فک بالا مساله نادری می‌باشد که در بعضی از کودکان شاهد هستیم. این حالت معمولاً بخاطر مکیدن انگشت یا پستانک به مدت طولانی در زمان کودکی رخ می‌دهد. در بعضی موارد جنبه ارث هم دارد.

تنگی فک بالا منجر به تنفس دهانی و خُرخُرهای شبانه می‌شود. درصد بالایی از آپنه‌های تنفسی که در بزرگسالان رخ می‌دهد بخاطر تنگی فک بالا و عدم تکامل مجاری تنفسی می‌باشد. در درصدی از افراد شاهد انحراف فک پایین نیز می‌باشیم که یک فرایند طبیعی برای تطابق بیشتر فک پایین با فک بالای تکامل نیافته می‌باشد.

بنابراین در مواردی که فک بالا رشد عرضی کافی نداشته از دستگاهی که سفارشی برای شما ساخته می‌شود به نام پیچ هایرکس استفاده می‌کنیم تا باعث تکامل قوس فکی بشویم. برای رسیدن به بهترین نتیجه درمان همکاری شما بسیار مهم می‌باشد. لطفاَ موارد زیر را دقیق مد نظر داشته باشید:

نحوه باز کردن پیچ توسط یکی از همکاران در مطب بدقت به شما آموزش داده خواهد شد ولی اگر فکر می‌کنید که نیاز به آموزش بیشتری دارید حتماَ مجدداَ سوال بفرمایید. ترجیحاَ هر دو والد (پدر و مادر با هم) در این روز تشریف بیاورند.

در روزی که این پیچ نصب می‌گردد میبایستی 5-6 مرتبه باز شود. معمولاً اکثر این موارد در مطب انجام می‌شود و شاید بخاطر تحمل کم بعضی از کودکانمان، یکی دو نوبت آن را در منزل انجام بدهید.

آچار مربوطه می‌بایستی تا لبه خمی که روی آن موجود است درون سوراخ پیچ قرار بگیرد و بعد اقدام به باز نمودن بفرمایید. حتماَ تا جایی که مقدور است آچار را حرکت بدهید تا سوراخ بعدی برای دفعه بعد قابل رویت باشد.

از روز دوم تا یک هفته می‌بایستی روزی فقط دو نوبت، یکی صبح و دیگری عصر پیچ را باز کنید.

در طول این هفته معمولاَ یک درد گنگ و خفیفی در ناحیه سر و صورت و پشت بینی و درون سینوسها ایجاد میشود که کاملاَ طبیعی بوده و نشان دهنده اعمال اثر پیچ است. 

در موارد بسیار بسیار نادر شاهد خونریزی از بینی فرزندمان هم هستیم که طبیعی است.


ویزیت بعدی شما یک هفته بعد از سمان کردن پیچ میباشد. احتمال دارد در روزهای پایان هفته اول شاهد باز شدن فاصله بین دو دندان جلویی خود باشید که نشانه ایده‌آلی از موفقیت اثر پیچ می‌باشد.

در هفته دوم تا پایان درمان، شما سرعت باز کردن پیچ را کم می‌کنید و به صورت دو نوبت در هفته باید پیچ را باز کنید. در این مدت گرچه فک در حال باز شدن می‌باشد ولی احتمال دارد که فضای بین دندان‌های جلو شما از بین برود. معمولاَ درد هم بسیار کم می‌شود. کم شدن درد و بسته شدن فضای بین دو دندان جلویی شما نشانه خراب شدن پیچ نیست بلکه رفتار طبیعی نسوج اطراف دندان‌ها به سرعت کم باز شدن فک‌ها می‌باشد. 

دوره‌های ویزیت از این تاریخ به صورت ماهانه خواهد بود و هر زمان که نیاز به باز کردن فک تمام بشود دکتر معالج به شما خواهند گفت. 

در زمان جویدن غذا وقتی تماس بین دندان‌های بالا و پایین برقرار می‌شود، بخاطر تنگی فک بالا در عده‌یی از مراجعین شاهد انحراف فک پایین هستیم تا امکان جویدن غذا فراهم شود. به مرور زمان یک استخوان سازی نامتقارن در فک پایین رخ می‌دهد، لذا همزمان با درمان بالا، یک قالب شفاف 2-3 میلی‌متری برای فک پایین این مراجعین نیز ساخته می‌شود. به این قالب شفاف اسپلینت گفته می‌شود.

از این قالب هم می‌بایستی تمام وقت استفاده گردد و با آن غذا جویده شود، گرچه می‌دانیم خوردن غذا با آن سخت است و لذتی هم ندارد. مزیت این قالب از بین بردن تماس بین دندان‌های بالا و پایین است تا به مرور حافظه عضلات از بین برود و فک پایین از حالت انحراف خارج بشود. البته متاسفانه در عده کمی از مراجعین بخاطر استخوان سازی نامتقارن، شاید شاهد درمان قطعی انحراف فک پایین با این قالب نباشیم ولی معمولاَ نسبت به روز اول بسیار بهتر می‌شوند. اگر در موردی درمان انحراف با ارتودنسی مقدور نشود نهایتاَ نیاز به جراحی در بزرگسالی خواهد بود. البته چون این میزان انحراف جزیی می‌باشد معمولاَ نیاز به انجام جراحی خیلی محسوس نخواهد بود.

از اینکه از قالب اسپلینت پایین نیز تمام وقت استفاده می‌کنید سپاسگزاریم. ضمنا بعد از هر وعده غذایی آن را خارج کنید و هم دندان‌های خود را مسواک بزنید و هم با یک مسواک قدیمی اسپلینت را بهمراه آب (بدون خمیر دندان) تمیز کنید.

برچسب ها

تنگی فک بالا


تنگی فک بالا
مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

بهداشت دهان

وسایل متعدد بهداشتی در زمان ارتودنسی

ادامه مطلب

قبل از ارتودنسی بدانیم

چه افرادی نیاز به ارتودنسی دارند

ادامه مطلب

نبـایـدهـای ارتودنسـی دنـدان

ممنوعیت مجموعه کارهایست که انجام دادن آنها باعث اختلال در روند درمانی ارتودنسی دندان می‌شود

ادامه مطلب

بیماری‌های التهابی لثه

وقتی پلاک میکروبی در کنار لثه باقی بماند با ترشح مواد سمی به لثه آسیب می‌رساند.

ادامه مطلب

انواع بوی بد دهان و علت آن‌ها !!!

بوی بد دهان معمولا از محیط دهان‌تان سرچشمه می‌گیرد و ممکن است منشأ گوناگونی داشته باشد.

ادامه مطلب

از دندان شیری بیشتر بدانید!

دندان‌های کودکان از مسائل مهم سلامتی آن‌هاست، اما خیلی از والدین اطلاعات ضروری و کافی در مورد دندان‌های شیری و دائمی و چگونگی رویش آن‌ها ندارند.

ادامه مطلب

سیگار سلامت دندان‌هایتان را هم دود می‌کند!

مصرف سیگار، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان و به خصوص پوسیدگی دندانی است.

ادامه مطلب

نحوه استفاده از الاینر های شفاف

چند مور کلیدی برای جلوگیری از آسیب دیدن الاینر ها

ادامه مطلب

جواب سوالات راجع به ارتودنسی شفاف

در ارتودسی شفاف چه مسایلی رخ میدهد؟

ادامه مطلب

اکادمی دنتیست استور

اکادمی دنتیست استور

ادامه مطلب