ماسک تنفسی یکبار مصرف

استفاده از هر نوع ماسکی در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا بهتر از ماسک نزدن می‌باشد

ماسک تنفسی یکبار مصرف

در ابتدای این مقاله و پیش از شروع هر بحثی پیرامون ماسک، باید بدانیم استفاده از هر نوع ماسکی در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا بهتر از ماسک نزدن می‌باشد. زدن ماسک در مکان‌های عمومی، در مقابل افرادی غیر از افراد خانواده، و همچنین زمانی که رعایت فاصله‌ی 2متر امکان پذیر نمی‌باشد برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضروری است.

اما چه ملاحظاتی در رابطه با زدن ماسک باید در نظر گرفته شود؟

  1. ماسک های دو یا چند لایه بزنید.
  2. ماسک را روی دهان خود طوری قرار دهید که تا بالای بینی و زیر چانه را پوشش دهد.
  3. افراد بالای دو سال باید از ماسک استفاده کنند.
  4. کودکان زیر دو سال، افرادی که مشکل تنفسی دارند و یا افرادی که نمی توانند ماسکشان را بدون کمک بردارند نباید از ماسک استفاده کنند.
  5. از ماسک هایی مانند N95 که مخصوص کادر درمان است استفاده نکنید.


نحوه استفاده صحیح از ماسک:

  • ماسک را طبق دستورالعمل های صحیح استفاده از آن و به طور مداوم زمانی که در اجتماعات حضور دارید روی صورتتان قرار دهید.
  • قبل از قرار دادن ماسک روی صورت، حتما دست هایتان را بشویید.
  • زمانی که ماسک روی صورتتان است، از لمس کردن آن بپرهیزید.
  • از ماسکی استفاده کنید که از دهان و بینی شما محافظت می کند و تا زیر چانه شما را پوشش می دهد و به طور کامل در کناره های صورتتان قرار می گیرد.



لازم است برای محافظت از خود و دیگران، بیاموزیم چه نوع ماسک هایی وجود دارد و چه زمانی باید از آن ها استفاده کنیم.

ماسک پارچه ای

ماسک پارچه ای با استفاده از حلقه ها یا گره هایی اطراف سر و روی گوش ها قرار می گیرد. لایه های مختلف پارچه مانعی بین بینی و دهان و فضای خارجی ایجاد می کند و مانع از تنفس قطرات آلوده در هوا می شود. هرچه ماسک ضخیم تر باشد این ممانعت بیشتر می شود. به راحتی می توانید با استفاده از طیف گسترده ای از پارچه ها ماسک پارچه ای خود را در خانه تهیه کنید. این نوع پارچه ها می توانند هنگام استفاده از ماسک در گرما یا ورزش کردن نیز مفید باشند. باید این اطمینان در رابطه با ماسک های پارچه ای حاصل شود که در زمان صحبت کردن و یا راه رفتن سریع و دویدن، امکان تنفس از طریق آن وجود داشته باشد


ماسک جراحی

ماسک‌های جراحی یکبار مصرف هستند که معمولاً در حین جراحی‌ها یا سایر اقدامات توسط متخصصین پزشکی به عنوان تجهیزات محافظت شخصی استفاده می‌شود. اگر ناقل ویروس باشید، ماسک‌های جراحی برای کمک به محافظت از دیگران موثر هستند. گرچه این ماسک‌ها یکبار مصرف هستند، لذا چالش دارند و نمی‌توان مانند ماسک‌های پارچه‌ای آن‌ها را شستشو و استفاده مجدد کرد.


ماسک N95

ماسک‌های تنفسی N95 و سایر ماسک‌های پزشکی حرفه‌ای به گونه‌ای تهیه می‌شوند تا یک مهر و موم محکم بین هوای خارج و صورت ایجاد شود. آن‌ها برای محافظت از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در برابر قطرات موجود در هوا طراحی شده‌اند و اگر به درستی استفاده شوند کارایی بالایی دارند. این ماسک‌ها در حال حاضر یک منبع ضروری اما کمیاب برای کارکنان بهداشت و درمان محسوب می‌شوند اما استفاده از آن‌ها به عموم افراد توصیه نمی‌شود زیرا در صورت ناقل بودن امکان انتشار آلودگی از طریق فیلتر ماسک وجود دارد.


ماسک سه لایه

ماسک‌های سه لایه در دو مدل به صورت زیر تولید می‌شوند:

_ مدل شماره 1 شامل دو لایه اسپان باند و یک لایه میانی ملت بلون

_ مدل شماره 2 شامل سه لایه پارچه SMS با گرماژ 25

ملت بلونی که در تهیه‌ی این ماسک‌ها استفاده می‌شود لایه‌ای متشکل از فیلامنت‌های منقطع است که ظرافت هر یک از این فیلامنت‌ها 1 تا 5 میکرون بوده و همین ویژگی باعث افزایش نفوذناپذیری آن در برابر میکروب‌ها و ذرات نانومتری و ریز آیروسل نظیر ویروس‌ها می‌شود درنتیجه همانند یک سد عمل کرده و مانع از انتقال ویروس می‌شود. اما همین لایه‌ی نازک قادر است هوا را به راحتی از خود عبور دهد یعنی زمانی که ماسک را روی دهان می‌گذارید قادرید به راحتی نفس بکشید. لایه‌ی ملت بلون در ماسک به عنوان فیلتر هم شناخته می‌شود. این لایه نرم و انعطاف‌پذیر است. ملت بلون نوعی پارچه بافته نشده با الیاف‌های فوق‌العاده ریز است. این محصول کرکی و نرم، می‌تواند روغن و میکروب‌ها را در خود جذب کند. در عین حال تنفس را سخت نمی‌کند. پس همزمان با فیلتر کردن هوا، می‌تواند اکسیژن مورد نیاز را به سمت مجاری تنفسی عبور دهد.

برای تولید ماسک‌های استاندارد برای کادر پزشکی و سایر کارکنان در محیط‌های آلوده (پتروشیمی، صنایع سیمان، فولاد، آزمایشگاه‌ها) از این لایه استفاده می‌شود.

اسپان باند نوعی پارچه‌ی بی بافت از جنس پلی پروپیلن می‌باشد که در وزن و ضخامت‌های متفاوت تولید می‌شود. این نوع پارچه معمولاً بین یک تا سه لایه تولید می‌شود. برای نمونه به اسپان باند سه لایه 3S یا SSS می‌گویند. این نوع اسپان باند از نفوذ باکتری و انواع میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.




شرکت ارکان سلامت اقدام به تولید ماسک‌های سه لایه تنفسی کرده است که در دو مدل زیر ارائه می‌شود:

ماسک سه لایه‌ی تنفسی با فیلتر 97% ویروس کرونا

در تولید این ماسک ها پارچه ی ملت بلون وارداتی به کار رفته است که طبق ارزیابی های انجام شده در آنالیزهای سازمان انرژی اتمی تا 97% در برابر ویروس کرونا ایمن بوده و از انتقال و انتشار آن جلوگیری می‌کند.

جهت تهیه آن اینجا را کلیک نمایید.


ماسک سه لایه‌ی تنفسی معمولی

این ماسک ها از سه لایه متشکل از یک لایه ملت بلون ایرانی با گرماژ استاندارد مورد تایید اداره تجهیزات پزشکی و دو لایه اسپان باند استفاده شده است که توانایی جلوگیری از عبور ذرات و ریزگردها تا اندازه 0.3 میکرون را دارد و مانع از انتقال بیماری و ویروس می‌شود. طبق ارزیابی‌های انجام شده در آنالیزهای سازمان انرژی اتمی تا 27% در برابر ویروس کرونا ایمن می‌باشد.

جهت تهیه آن اینجا را کلیک نمایید.

مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

رادیــــــوگرافی

کمک مهمی به تشخیص و درمان مناسب برای هر مراجعه کننده دندانپزشکی

ادامه مطلب

پوسیدگی دندان

میکروب‌ها، مواد قندی، پلاک دندانی، جنس دندان‌ها، چیدمان دندان‌ها، نوع بزاق و عوامل ارثی از جمله عوامل موثر برای پوسیدگی دندان می‌باشند.

ادامه مطلب

درمان بیمار ارتودنسی توسط دندانپزشکان جوان

همیشه سن زیاد درمانگر یا داشتن تابلو با ذکر چند عنوان تخصصی گرچه خوبه ولی دلیلی بر یک درمان حرفه ی نیست.

ادامه مطلب

شناخت ساختار دندان

دندان از بخشهای مختلفی تشکیل شده است.

ادامه مطلب

دندان مصنوعی و انواع آن

دندان‌ مصنوعی دندان‌هایی هستند که از مواد اکریلیک و فلزی ساخته شده و برای جایگزین کردن دندان‌های از بین رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ادامه مطلب

ماسک تنفسی یکبار مصرف

استفاده از هر نوع ماسکی در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا بهتر از ماسک نزدن می‌باشد

ادامه مطلب

تنگی فک بالا

آشنایی با تنگی فک بالا و نحوه درمان آن

ادامه مطلب

نحوه استفاده از الاینر های شفاف

چند مور کلیدی برای جلوگیری از آسیب دیدن الاینر ها

ادامه مطلب

جواب سوالات راجع به ارتودنسی شفاف

در ارتودسی شفاف چه مسایلی رخ میدهد؟

ادامه مطلب

پایان درمان ارتودنسی

اتمام موفقیت‌آمیز دوره فعال درمان ارتودنسی شما را تبریک می‌گوییم. حالا که دستگاه‌های ثابت را خارج نموده‌ایم، خودمان را برای دوره نگهداری آماده می‌کنیم

ادامه مطلب