انواع ترک‌های دندان

به خطوط عمودی ریزی که در دندان‌های جلویی ایجاد می‌شوند ترک‌های مویی گفته می‌شود.

به خطوط عمودی ریزی که در دندان‌های جلویی ایجاد می‌شوند ترک‌های مویی گفته می‌شود. خطوط مویی صرفاً ترک‌هایی در مینا هستند که به عاج نمی‌رسند و به واسطه سالیان سال جویدن یا فرایندهای دیگری که به دندان فشار وارد می‌کند، رخ می‌دهد. این ترک‌ها در حالت طبیعی هیچ دردی ایجاد نمی‌کنند اما به راحتی تغییر رنگ داده و موجب ایجاد خطوط زرد یا رنگی در دندان‌های جلویی می‌شوند.

برای خلاصی از ترک‌های مویی کم تهاجمی‌ترین روش سفید کردن دندان‌ها است. بسیاری از ترک‌های مویی به این دلیل دیده می‌شوند که مقادیری ذرات غذا و غیره به آن‌ها وارد شده و باعث رنگ دار شدن ترک و در نتیجه دیده شدن آن گشته است. سفید کردن دندان‌ها می‌تواند لکه‌ها را پاک و باعث شود دیگر این ترک‌ها دیده نشوند. روش‌های دیگری مانند پوشاندن ترک‌ها با موادی به رنگ دندان و استفاده از ونیر نیز وجود دارد ولی بیشتر دندانپزشکان موافقند که نیازی به درمان ترک‌های مویی وجود ندارد چرا که به ندرت این ترک‌ها منجر به ترک خوردگی عاج یا شکستگی دندان می‌شوند. با این وجود برخی مطالعات استدلال می‌کنند که این خطوط ریز ممکن است محلی برای پوسیدگی دندان در آینده باشند اما در صورتی که به صورت منظم چکاپ انجام دهید، دندانپزشک مشکلات احتمالی را خیلی زود شناسایی می‌کند.


مراقب باشید دندانتان ترک نخورد

وقتی دندانی ترک می‌خورد، ترک آن از سطح جونده دندان عبور کرده و به صورت عمودی به سمت ریشه گسترش پیدا می‌کند. با این که هنوز قطعات دندان از هم جدا نشده است اما ترک ممکن است گسترش پیدا کند. همچنین احتمال عفونت پیرامون دندان شکسته و پوسیدگی دندان و نفوذ باکتری‌ها به بخش مرکزی دندان افزایش پیدا می‌کند. تشخیص زود هنگام دندان ترک خورده برای نجات دندان‌ حیاتی است. اگر ترک به پالپ (مغز دندان) برسد ممکن است دندان نیاز به عصب‌کشی و روکش پیدا کند. با این حال در صورتی که ترک فراتر از مرز لثه گسترش پیدا کند، دیگر قابل درمان نیست و نمی‌توان دندان را نجات داد. به همین علت درمان زود هنگام ترک‌خوردگی دندان اهمیت زیادی دارد. دندان ترک خورده در صورتی که درمان نشود بدتر شده و در نهایت از دست می‌رود. 

برخی از عوامل متداول ایجاد ترک عبارتند از دندان قروچه (بسیاری از افراد بدون این که خود خبر داشته باشند، در خواب دندان قروچه دارند)، استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار، فشردن فک‌ها به هم، ضربه به دندان‌ها، گاز زدن اجسام سخت و یا شکستن پسته. تغییرات دمایی یکی از عوامل محتمل تشکیل ترک در دندان‌ها، شناسایی شده است. هیچ وقت یخ نخورید به خصوص پس از صرف یک نوشیدنی داغ. 

شکستگی و ترک خوردن دندان، می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها درد شدید در هنگام جویدن غذا و نيز احساس درد در هنگامی‌که دندان شما در معرض دماهاي خيلي گرم يا خيلي سرد قرار مي‌گيرد. در بسياري از موارد ممکن است درد به‌صورت مقطعي شدت بگيرد و دوباره متوقف شود و در نتيجه دندانپزشک نتواند به‌راحتی محل دنداني که باعث درد و ناراحتي شده است را تشخيص دهد.

ترک و شکستگی دندان بر خلاف شکستگی استخوان التیام پیدا نمی‌کند و جوش نمی‌خورد چرا که بیشتر بخش‌های دندان بر خلاف استخوان زنده نیست. روش‌های درمانی زیادی برای ترک دندان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به باندینگ کامپوزیت، روکش کردن دندان، عصب‌کشی و یا در موارد شدید کشیدن دندان اشاره کرد. نوع درمان بستگی به شرایط فرد، شدت شکستگی و موقعیت دندان دارد. در صورتی که ترک گسترش یافته و به ریشه دندان برسد ممکن است ناچار به کشیدن دندان شوید. درمان ترک دندان خود باعث برطرف شدن دندان، درد و کاهش احتمال گسترش ترک می‌شود. بیشتر دندان‌های ترک خورده پس از درمان دوباره عملکرد خود را بازیافته و می‌توانید با آنها به راحتی بجوید.


دندان قروچه

به هم ساییدن و فشار دادن دندان‌ها به هم به صورت ارادی یا غیرارادی را دندان قروچه می‌گویند. این حرکت با استرس رابطه مستقیم دارد. کشیدن دندان‌ها روی هم می‌تواند لایه‌های بیرونی مینای دندان را ازبین ببرد و عاج دندان به حفره دهان راه پیدا کند. که این عارضه می‌تواند به حساسیت دندان، شکستگی و یا از دست دادن دندان‌هایتان منجر شود. 

برای درمان دندان قروچه به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک شما به احتمال زیاد برای محافظت از دندان‌ها در طول شب و جلوگیری از سایش و آسیب‌های ناشی از قروچه یک محافظ دهان و دندان (نایت گارد) را برای شما توصیه خواهد کرد. 

گارد دهان سفارشی توسط دندانپزشک ساخته و نصب شود. این گاردهای سفارشی راحت و متناسب با دهانتان هستند و درطول شب برای جلوگیری از آسیب دندان استفاده می‌شوند. به یاد داشته باشید که این گاردها برای حفاظت دندان است و از دندان قروچه جلوگیری نمی‌کند.

مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

بهداشت دهان

وسایل متعدد بهداشتی در زمان ارتودنسی

ادامه مطلب

رادیــــــوگرافی

کمک مهمی به تشخیص و درمان مناسب برای هر مراجعه کننده دندانپزشکی

ادامه مطلب

نبـایـدهـای ارتودنسـی دنـدان

ممنوعیت مجموعه کارهایست که انجام دادن آنها باعث اختلال در روند درمانی ارتودنسی دندان می‌شود

ادامه مطلب

سفید کردن دندان‌ها

درمانی است که در آن بد رنگی‌ها و رنگدانه‌هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده و حتی بعضی بد رنگی‌های ژنتیکی را بر طرف می‌کند.

ادامه مطلب

دندان عقل

دندان‌های عقل، شامل ۴ دندان در ۴ گوشه دهان هستند.چون این دندان در سنی رویش پیدا می‌کند که فرد پا به مرحله بزرگسالی می‌گذارد به آن دندان عقل می‌گویند.

ادامه مطلب

سیگار سلامت دندان‌هایتان را هم دود می‌کند!

مصرف سیگار، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان و به خصوص پوسیدگی دندانی است.

ادامه مطلب

لباس ضد ویروس کرونا

جهت کاهش خطر گرما زدگی پرسنل درمان، لباسی تهیه گردده است که از سه جنس پنبه، پلی استر، و پلی پروپیلین می باشد تا هم تنفس پذیر و هم محافظ ۳۶۰ درجه باشد.

ادامه مطلب

درمان فانکشنال

در عده نسبتاَ زیادی از کودکانمان (حدود 40٪) شاهد رشد کم فک پایین هستیم، لذا رابطه دو فک متناسب نمی‌شود.

ادامه مطلب

پایان درمان ارتودنسی

اتمام موفقیت‌آمیز دوره فعال درمان ارتودنسی شما را تبریک می‌گوییم. حالا که دستگاه‌های ثابت را خارج نموده‌ایم، خودمان را برای دوره نگهداری آماده می‌کنیم

ادامه مطلب

اکادمی دنتیست استور

اکادمی دنتیست استور

ادامه مطلب