سیگار سلامت دندان‌هایتان را هم دود می‌کند!

مصرف سیگار، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان و به خصوص پوسیدگی دندانی است.

سیگار کشیدن علت ابتلا به انواع سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته قلبی و آسم می‌باشد. همچنین مصرف سیگار، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان و به خصوص پوسیدگی دندانی است. سموم موجود در دود سیگار باعث بد رنگ شدن دندان‌ها، بيماري‌هاي لثه، لقي دندان‌ها و در موارد حاد منجر به سرطان دهان مي‌شود. عوارض و مضرات سیگار برای سلامتی دهان و دندان شامل بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان‌ها و پلاک و جرم دندان‌ها، خطر ابتلا به بیماری‌های لثه و از دست دادن دندان‌ها، سرطان دهان، آفت، برفک و زخم دهان، کاهش احتمال موفقیت در ایمپلنت دندان، تحلیل استخوان فک و التهاب غدد بزاقی می‌باشد.


اثرات سیگار بر دندان

دود ناشي از سيگار، قليان، پيپ و جويدن تنباكو سبب بروز زخم، پررنگ شدن و كاهش ارتفاع لثه و تغيير رنگ دندان‌ها مي‌شود. استعمال دخانيات سرعت رشد پلاك‌هاي ميكروبي دندان‌ها را افزایش می‌دهد و عاملي در پيشرفت پوسيدگي‌هاي دندان به شمار مي‌آيد. از دست رفتن زيبايي دندان‌ها، بوي بد دهان، تغيير رنگ دندان‌ها و جمع شدن جرم روی دندان‌ها را می‌توان به عنوان مشكلات اجتماعي- بهداشتي ناشي از مصرف دخانيات نام برد. مصرف انواع دخانيات باعث نفوذ مواد حاصل از سوختن تنباكو به ساختار ميناي دندان شده و رنگ دندان را تغيير مي‌دهد. بنابراين یکی از عوارض مصرف دخانیات رنگ گرفتگی دندان‌هاست که به علت نیکوتین موجود و قند موجود در توتون آن می‌باشد. در کوتاه مدت دندان‌ها به رنگ زرد در می‌آیند و در مصرف طولانی مدت آن دندان‌ها تقریباً قهوه‌ای رنگ می‌شوند. بیشتر افراد سیگاری سال‌ها پس از ترک سیگار هم از وجود لکه‌های زرد و قهوه‌ای بر روی دندان‌های خود شاکی هستند.

به دنبال مصرف سيگار ميزان ترشح بزاق كاهش مي‌يابد. از آنجا كه بزاق نقش كليدي در شستشوي دندان‌ها و جلوگيري از پوسيدگي دارد با كاهش ترشح آن ريسك پوسيدگي در دهان فرد افزايش مي‌يابد. اين مساله در مورد اطرافيان فرد مصرف‌كننده نيز صدق مي‌كند و به خصوص مي‌تواند باعث افزايش پوسيدگي دندان‌هاي كودكان شود.


سیگار و لثه

لثه سالم صورتي رنگ است، قوام و سفتي دارد و به دندان چسبيده است. بنابراين اگر در دهانتان لثه‌هاي قرمز و خونريزي‌دهنده ديديد كه به صورت نرم و شل روي دندان‌ها قرار گرفته‌اند و چسبندگي زيادي به دندان ندارند، بايد درباره سلامت لثه‌ها نگران شويد. در واقع لثه‌هايي كه با مسواك زدن، نخ كشيدن و در موارد حادتر به صورت خود به خود خونريزي مي‌كنند، بيمار هستند. اگر لثه بشدت بيمار شود و چسبندگي خود را به دندان و استخوان از دست بدهد، بين دندان و لثه فاصله‌اي ايجاد مي‌شود. مواد موجود در تنباكو، جريان خون را در لثه‌ها كم مي‌كند و لثه‌ها را در فقر غذايي و كمبود اكسيژن قرار مي‌دهد. به همين دليل روند ترميم بافتي لثه‌ها نيز دچار مشكل مي‌شود. مجموعه اين عوامل منجر به آن مي‌شود كه سيگاري‌ها 2 برابر زودتر از افراد ديگر دندان‌هاي سالم خود را به علت بيماري‌هاي لثه از دست ‌بدهند.

از آنجا كه لثه‌هاي افراد سيگاري اغلب ملتهب و ناسالم است، روكش‌ دندان‌هاي آن‌ها هم هيچ‌گاه زيبايي واقعي خود را به دست نخواهد آورد.

جلوي ضرر را از هر جا كه بگيريد، منفعت است. هرگز گمان نكنيد كه چون سال‌هاي طولاني است سيگار مي‌كشيد، كنار گذاشتن سيگار به سلامت شما كمكي نخواهد كرد.

حتي كم كردن مقدار سيگار هم كمك‌ بسيار بزرگي است. وضعيت لثه افرادي كه روزي يك و نيم پاكت سيگار مي‌كشند، 6 برابر بدتر از كساني است كه هرگز سيگار نكشيده‌اند، حال آن كه اگر كسي روزي نيم پاكت سيگار بكشد وضعيت لثه‌هاي او 3 برابر بدتر از لثه غير سيگاري‌هاست.


سرطان دهان

اکثر مردم نسبت به این مساله که سیگار عامل سرطان ریه و مجاری تنفسی است آگاهند، اما از این که عامل اصلی سرطان‌های مرگبار دهان نیز می‌باشد بی‌اطلاعند. اکنون كاملاً اثبات شده مواد موجود در توتون و تنباكو در ايجاد سرطان‌هاى حفره دهان دخالت دارند. حدود 90 درصد افرادی که به سرطان دهان، لب‌ها، گلو و زبان مبتلا هستند سیگار می‌کشند و یا توتون و تنباکو می‌جوند. میزان خطر ابتلا به این سرطان‌ها به میزان مصرف افراد و همچنین مدت زمان مصرف بستگی دارد. افراد سیگاری تا 6 برابر بیشتر در معرض ابتلا به این گونه سرطان‌ها هستند.

انجام معاینات منظم بهترین فرصت برای بررسی کامل دهان توسط دندانپزشک به لحاظ وجود علائم سرطان است. در واقع معاینات منظم امکان تشخیص درجات اولیه سرطان دهان یا مشکلاتی را که ممکن است در آینده منجر به ابتلای فرد به سرطان دهان شوند، فراهم می‌آورد. اگر سرطان دهان در مراحل اولیه تشخیص داده شده و بیمار مورد معالجه قرار گیرد، احتمال درمان و خلاصی از این بیماری زیاد است و اگر سلول‌های سرطانی در بدن پخش شده باشند، احتمال درمان فرد مبتلا به نسبت کمتر مى‌شود.


آفت، برفک و زخم دهان

لوکوپلاکی ضایعات سفید رنگ بزرگی هستند که به صورت آفت، برفک و زخم در قسمتی از دهان افراد سیگاری ایجاد می‌شوند، به راحتی دچار خونریزی شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. آفت، برفک و زخم دهان با ترک کردن سیگار قابل درمان هستند.

مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

مزایای درمان در سنین کم

درمان در سنین پایین چه مزایایی دارد؟

ادامه مطلب

ارتودنسی نامرئی یک راه حل مناسب برای یک لبخند زیبا

اگر از لبخند خود ناراضی هستید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

ادامه مطلب

بهداشت درمان ارتودنسی

مواردی که هنگام ارتودنسی باید رعایت کنید

ادامه مطلب

درمان بیمار ارتودنسی توسط دندانپزشکان جوان

همیشه سن زیاد درمانگر یا داشتن تابلو با ذکر چند عنوان تخصصی گرچه خوبه ولی دلیلی بر یک درمان حرفه ی نیست.

ادامه مطلب

ارتودنسـی با بارداری

ارتودنسی با بارداری هیچ‌گونه تداخلی ندارد.

ادامه مطلب

سیگار سلامت دندان‌هایتان را هم دود می‌کند!

مصرف سیگار، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان و به خصوص پوسیدگی دندانی است.

ادامه مطلب

درمان فانکشنال

در عده نسبتاَ زیادی از کودکانمان (حدود 40٪) شاهد رشد کم فک پایین هستیم، لذا رابطه دو فک متناسب نمی‌شود.

ادامه مطلب

یکسال گذشت!

خوشحالیم که به شما اطلاع بدهیم که دوره برنامه ریزی شده برای نگهدارنده‌ها تمام شده است و شما نیازی ندارید که مرتب به مطب تشریف بیاورید.

ادامه مطلب

پایان درمان ارتودنسی

اتمام موفقیت‌آمیز دوره فعال درمان ارتودنسی شما را تبریک می‌گوییم. حالا که دستگاه‌های ثابت را خارج نموده‌ایم، خودمان را برای دوره نگهداری آماده می‌کنیم

ادامه مطلب

چگونه بفهمیم که به درمان ارتودنسی نیاز داریم!

در اینجا به برخی مشکلات دهان و دندان اشاره میکنیم که ممکن است به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند.

ادامه مطلب