درمان ریشه

دندانپزشکان اعتقاد دارند یک دندان را به هر طریقی که ممکن است باید حفظ کرد. درمان ریشه دندان یک روش درمانی خوب برای نگهداری یک دندان خراب است.

عصب‌کِشی یا عصب‌کُشی؟

تمام کسانی که به نوعی با بیماری‌های دندانی درگیرند در طول درمان خود اصطلاح عصب‌کِشی یاعصب‌کُشی را شنیده‌اند. البته در اصطلاح عاميانه باز هم، عصب‌كِشي نام صحيح‌تري مي‌تواند باشد ولی هر دو اشتباه هستند، درمان ریشه یا روت کانال تراپی نام صحيح اين درمان است.


چه زمانی نیازمند درمان ریشه می‌شویم؟

وقتی دندان خراب می‌شود و به موقع به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنید، به تدریج دندان صدمه دیده و عفونی می‌شود. پالپ دندان که از عصب و عروق خونی تشکیل شده، عفونی شده و به شدت آسیب می‌بیند. هنگامی که پالپ دچار آسیب و تخریب می‌شود، باکتری‌ها در داخل کانال پالپ شروع به تکثیر کرده و عفونت و آبسه دندانی ایجاد می‌کنند. آبسه یک حفره پر شده از عفونت است که در انتهای ریشه دندان شکل می‌گیرد. در این مرحله درمان ریشه ضروری است.

سال‌هاست که دندانپزشکان اعتقاد دارند یک دندان را به هر طریقی که ممکن است باید حفظ کرد. به همین دلیل درمان ریشه دندان یک روش درمانی خوب برای نگهداری یک دندان خراب است. 


معیار تشخیص درمان ریشه چیست؟

به طور کلی تشخیصِ نیاز به درمان ریشه توسط دندانپزشک بر پایه شکایت بیمار از درد می‌باشد ولی درد تنها فاکتور نیست. انواع درد‌هایی که شما در دهانتان احساس می‌کنید، منجر به درمان ریشه نمی‌شوند. دندانپزشک برای تشخیص دقیق‌تر ممکن است تست‌های تکمیلی روی دندان‌ها انجام دهد و از دندان‌ها رادیوگرافی اشعه ایکس تهیه کند. مجموع این داده‌ها برای تشخیص اینکه، آیا دندان نیاز به درمان کانال‌های ریشه دارد یا نه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


درمان ریشه چگونه انجام می‌شود؟

پس از بي‌حس نمودن دندان، پوسیدگی و ترمیم‌های قبلی برداشته می‌شود تا از تاج دندان مسیری برای ورود به فضای داخلی و کانال‌های ریشه ایجاد شود. سپس تمام اعصاب و عروق خوني داخل كانال ریشه توسط وسایل سوزن مانندي خارج شده و سراسر ريشه تا انتهاي كانال  را تميز مي‌کنند.

در نهایت کانال ریشه با مواد مخصوص صورتی رنگ پر و مسدود می‌شود تا باکتری‌ها نتوانند به اين فضاها وارد شوند. تاج دندان، پانسمان شده و برای ترميم و يا روكش كردن آماده است.

مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

بهداشت دهان

وسایل متعدد بهداشتی در زمان ارتودنسی

ادامه مطلب

مزایای درمان در سنین کم

درمان در سنین پایین چه مزایایی دارد؟

ادامه مطلب

نبـایـدهـای ارتودنسـی دنـدان

ممنوعیت مجموعه کارهایست که انجام دادن آنها باعث اختلال در روند درمانی ارتودنسی دندان می‌شود

ادامه مطلب

انواع روش‌هاي درماني ارتودنسي

ردیف کردن دندان‌های نامرتب، اصلاح ناهنجاری‌های فکی، بهبود وضعیت روحی و اجتماعی بیمار، اصلاح طرح لبخند

ادامه مطلب

از دندان شیری بیشتر بدانید!

دندان‌های کودکان از مسائل مهم سلامتی آن‌هاست، اما خیلی از والدین اطلاعات ضروری و کافی در مورد دندان‌های شیری و دائمی و چگونگی رویش آن‌ها ندارند.

ادامه مطلب

دندان مصنوعی و انواع آن

دندان‌ مصنوعی دندان‌هایی هستند که از مواد اکریلیک و فلزی ساخته شده و برای جایگزین کردن دندان‌های از بین رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ادامه مطلب

تنگی فک بالا

آشنایی با تنگی فک بالا و نحوه درمان آن

ادامه مطلب

درمان فانکشنال

در عده نسبتاَ زیادی از کودکانمان (حدود 40٪) شاهد رشد کم فک پایین هستیم، لذا رابطه دو فک متناسب نمی‌شود.

ادامه مطلب

جواب سوالات راجع به ارتودنسی شفاف

در ارتودسی شفاف چه مسایلی رخ میدهد؟

ادامه مطلب

چگونه بفهمیم که به درمان ارتودنسی نیاز داریم!

در اینجا به برخی مشکلات دهان و دندان اشاره میکنیم که ممکن است به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند.

ادامه مطلب