ارتودنسـی و جراحی بینی

توصیه می‌شود که جراحی بینی به بعد از ارتودنسی موکول شود تا جراح بینی با توجه به وضعیت جدید لب، جراحی را انجام دهد.

حرکت دادن دندان‌ها می‌تواند بر روی  موقعیت لب ها، تعادل بین لب و بینی، زاویه بینی و لب تاثیرداشته باشد. برای مثال زمانی که دندان‌های جلویی فک بالا عقب برده شوند، رابطه بین لب بالا و برجستگی بینی عوض خواهد شد. تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی مسلماً بر تصمیم جراح زیبایی بینی شما در خصوص نحوه جراحی بینی اثر گذار است. همچنین ممکن است در حین درمان وتنظیمات براکت‌ها روی دندان‌ها، فشار‌هایی به صورت و بینی شما وارد شود که بخیه‌های جراحی شما را آزرده کند. معمولاً توصیه می‌شود که جراحی بینی به بعد از ارتودنسی موکول شود تا جراح بینی با توجه به وضعیت جدید لب جراحی را انجام دهد و به این ترتیب بهترین نتیجه ممکن به دست آید.

فقط در مواردی که بیمار دچار گرفتگی و انحراف بینی است باید قبل از انجام ارتودنسی، ابتدا مشکلات بینی را رفع کرد. گرفتگی بینی می‌تواند بر روند رشد فک اثر منفی بگذارد و باعث تغییر شکل فک بالا و پایین شود. گرفتگی بینی می‌تواند خودباعث تنفس دهانی باشدو با گذشت زمان باعث تغییر شکل فک بالا به سمت جلو و فک پایین به سمت عقب شود. به این ترتیب دندان‌ها نا مرتب و کج رشد خواهند کرد و در یک ردیف قرار نخواهند گرفت.

بنابراین در این افراد ابتدا باید گرفتگی و انحراف بینی درمان شود و سپس درمان فک برای جبران عقب ماندگی فک پایین و در نهایت اگر دندان‌ها کج هم باشند ارتودنسی به عنوان آخرین راهکار وارد عمل می‌شود. به این ترتیب خط 

لبخند، فرم لب، فاصله بینی تا چانه هم اصلاح خواهد شد.


مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

بهداشت دهان

وسایل متعدد بهداشتی در زمان ارتودنسی

ادامه مطلب

مزایای درمان در سنین کم

درمان در سنین پایین چه مزایایی دارد؟

ادامه مطلب

دانستنی‌های دندان کودکان

کودکان به دندان‌های سالم نیاز دارند.

ادامه مطلب

رادیــــــوگرافی

کمک مهمی به تشخیص و درمان مناسب برای هر مراجعه کننده دندانپزشکی

ادامه مطلب

اهمیت تغذیه برای دندان

غذاها چگونه سلامت دندان و لثه‌های شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند

ادامه مطلب

نبـایـدهـای ارتودنسـی دنـدان

ممنوعیت مجموعه کارهایست که انجام دادن آنها باعث اختلال در روند درمانی ارتودنسی دندان می‌شود

ادامه مطلب

درمان ریشه

دندانپزشکان اعتقاد دارند یک دندان را به هر طریقی که ممکن است باید حفظ کرد. درمان ریشه دندان یک روش درمانی خوب برای نگهداری یک دندان خراب است.

ادامه مطلب

درمان فانکشنال

در عده نسبتاَ زیادی از کودکانمان (حدود 40٪) شاهد رشد کم فک پایین هستیم، لذا رابطه دو فک متناسب نمی‌شود.

ادامه مطلب

پایان درمان ارتودنسی

اتمام موفقیت‌آمیز دوره فعال درمان ارتودنسی شما را تبریک می‌گوییم. حالا که دستگاه‌های ثابت را خارج نموده‌ایم، خودمان را برای دوره نگهداری آماده می‌کنیم

ادامه مطلب