سفید کردن دندان‌ها

درمانی است که در آن بد رنگی‌ها و رنگدانه‌هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده و حتی بعضی بد رنگی‌های ژنتیکی را بر طرف می‌کند.

کمترین خصوصیتی مانند دندان‌های زیبا و سفید می‌تواند تأثیر اولیه خوبی روی دیگران بگذارد. اما حتی با رعایت دقیق اصول بهداشت دهان و دندان، عاداتی مانند سیگار کشیدن یا خوردن قهوه، چای و نوشابه‌های رنگی ممکن است دندان‌ها را زرد کنند. به همین دلیل عده زیادی از افراد هر ساله به دنبال شیوه‌های سفید کردن دندان و بهبود کیفیت زندگی خود هستند. اغلب عوارض سفید کردن دندان جزئی و موقت هستند، اما عدم رعایت اصول تخصصی می‌تواند دندان‌های شما را با مشکل مواجه کند.


بلیچینگ

سفید کردن دندان‌ها یا بلیچینگ درمانی است که در آن بد رنگی‌ها و رنگدانه‌هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده و حتی بعضی بد رنگی‌های ژنتیکی را بر طرف نموده و دندان‌هایی سفید و زیبا را به شما هدیه می‌کند. قبل از اقدام به بلیچینگ باید دندان‌های پوسیده را ترمیم کنیم. باید بدانیم که بلیچینگ بر روی پر کردگی‌ها، روکش‌ها، لمینیت‌ها و نواحی زرد ریشه ناشی از تحلیل لثه تأثیری ندارد. قبل از اقدام به بلیچینگ، انجام جرم‌گیری(در صورت وجود جرم) و برساژ باعث نتیجه‌گیری بهتر می‌شود.

ماده اصلی سفیدکننده دندان‌ها پر اکسید هیدروژن است که باعث اکسید شدن رنگدانه‌های رسوب کرده بین هرم‌های مینایی شده و آن‌ها را از بین می‌برد. به مرور زمان این ماده به قسمت‌های زیرین مینا در عاج نفوذ می‌کند و رنگ آن را روشنتر کرده و باعث سفید شدن دندان می‌شود . سفید شدن دندان‌ها یک درجه تا چندین درجه بسته به جنس دندان‌ها و نوع رنگدانه‌های رسوب کرده بین دندان‌ها متغیر است.

دو روش کلی برای سفید کردن دندان‌ها با بلیچینگ وجود دارد، بلیچینگ در خانه و بلیچینگ در مطب.



بلیچینگ در خانه

کم صدمه‌ترین روش درمانی بدرنگی، بلیچینگ در خانه است زیرا به مینای دندان آسیب نمی‌رساند. در روش بلیچینگ در منزل، دندانپزشک از فک بیمار قالب‌گیری کرده و در جلسه بعد یک جفت پلاک شفاف و ماده لازم جهت بلیچینگ در خانه به شما تحویل می‌دهد. به اندازه میزان موادی که لازم است روی دندان‌های شما بماند تا سفید شود بین دندان‌ها و قالب، فضا تعبیه شده است. روزانه بین یک تا 6ساعت آن را داخل دهان قرار می‌دهید. زمان سفید شدن برای هر فک بین یک تا 2 هفته است. گاهی اوقات این زمان ممکن است تا 6 ماه افزایش یابد. بعضی مواقع حین استفاده از مواد بلیچینگ ممکن است دندان‌های بیمار به سرما حساس شوند. در این موارد بهتر است زمان استفاده از بلیچینگ کاهش یابد و حتی درمان به مدت یک روز متوقف شود. البته استفاده از دهانشویه‌ها و خمیردندان‌های ضد حساسیت به متوقف شدن این‌عارضه کمک می‌کند. 


بلیچینگ در مطب

در مورد بیمارانی که مایل به انجام بلیچینگ در منزل نیستند و می‌خواهند سریع‌تر به نتیجه برسند، می‌توان از روش بلیچینگ داخل مطب استفاده کرد. در این روش پس از تمیز کردن دندان‌ها، لثه توسط محافظ‌های مخصوص پوشانده می‌شود، سپس دندانپزشک مواد سفید‌کننده با غلظت بالا بر روی دندان‌ها گذاشته نور ماورای بنفش یا لیزر به آن می‌تاباند. لیزر در زمان بسیار کم آن را اکسید کرده و دندان‌ها را سفید می‌کند. این مواد برخلاف سایر مواد سفیدکننده اثر سوء بر دندان ندارد. 

در صورتیکه در جلسه اول نتیجه مطلوب به دست نیاید بعد از یک هفته در جلسه دوم بلیچ تکرار می‌شود. لازم به ذکر است فاصله زمانی کمتر از یک هفته به هیچ وجه صحیح نمی‌باشد.

در مواردی که دندان به علت وارد آمدن ضربه، پوسیدگی شدید یا معالجه عصب، سیاه می‌شود پس از انجام درمان ریشه، ابتدا باید تمام مواد کدر و خون‌مرده از داخل تاج دندان تمیز شده سپس مواد سفیدکننده را داخل تاج دندان قرار داد و روی آن را پانسمان کرد. این ماده باید حدود یک تا 2 هفته داخل تاج دندان باشد تا بتواند بدرنگی را برطرف کند. بدرنگی‌های خاکستری بهتر از بدرنگی‌های نارنجی به بلیچینگ پاسخ می‌دهند. گاهی اوقات هم نیاز به چند جلسه درمان خواهد بود. پس از سفید شدن تاج دندان به حد لازم، مواد سفیدکننده از داخل آن خارج شده و پس از یک هفته پانسمان، با کامپوزیت پر می‌شود.

بعد از بلیچینگ، دندان‌ها تا چه مدت سفید می‌مانند ( مراقبت‌های بعد از بلیچینگ )

این موضوع هم بستگی به بهداشت دهان فرد و هم رژیم غذایی او دارد. استفاده کمتر از غذاها و نوشیدنی‌های رنگدانه دار کمک می‌کند دندان‌ها به مدت طولانی‌تری سفید بمانند. ضمناً بلیچینگ درمانی است که باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندان‌ها به صورت دائمی سفید بمانند.

مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

بهداشت دهان

وسایل متعدد بهداشتی در زمان ارتودنسی

ادامه مطلب

مزایای درمان در سنین کم

درمان در سنین پایین چه مزایایی دارد؟

ادامه مطلب

بهداشت درمان ارتودنسی

مواردی که هنگام ارتودنسی باید رعایت کنید

ادامه مطلب

انواع بوی بد دهان و علت آن‌ها !!!

بوی بد دهان معمولا از محیط دهان‌تان سرچشمه می‌گیرد و ممکن است منشأ گوناگونی داشته باشد.

ادامه مطلب

از دندان شیری بیشتر بدانید!

دندان‌های کودکان از مسائل مهم سلامتی آن‌هاست، اما خیلی از والدین اطلاعات ضروری و کافی در مورد دندان‌های شیری و دائمی و چگونگی رویش آن‌ها ندارند.

ادامه مطلب

ارتودنسـی و جراحی بینی

توصیه می‌شود که جراحی بینی به بعد از ارتودنسی موکول شود تا جراح بینی با توجه به وضعیت جدید لب، جراحی را انجام دهد.

ادامه مطلب

شناخت ساختار دندان

دندان از بخشهای مختلفی تشکیل شده است.

ادامه مطلب

اطلاعات عمومی ارتودنسی

مواردی که دانستن آنها در حین ارتودنسی ضروری است.

ادامه مطلب

اکادمی دنتیست استور

اکادمی دنتیست استور

ادامه مطلب