انواع بوی بد دهان و علت آن‌ها !!!

بوی بد دهان معمولا از محیط دهان‌تان سرچشمه می‌گیرد و ممکن است منشأ گوناگونی داشته باشد.

دست‌های خود را جلوی بینی و دهان خود بگیرید و هوای دهان خود را بیرون دهید. چه بویی حس می‌کنید؟ اگر بوی بدی حس کردید، ممکن است دلیل آن مربوط به غذایی باشد که خورده اید. اما غیر از غذایی که خورده اید، دلایل زیادی وجود دارند که ممکن است عامل این بوی بد دائمی باشند. رایحه‌ای که از بوی بد دهان به مشام می‌رسد، ممکن است تغییر کند یا انواع مختلفی داشته باشد که بستگی به منبع و زمینه‌‌ی ایجاد بوی بد دارد. برخی افراد ممکن است بیش از حد نگران این باشند که دهان‌شان بوی بدی بدهد، در حالی که یا این بو خیلی خفیف است یا اصلاً بویی وجود ندارد. در نقطه‌ی مقابل کسانی هستند که دهان‌شان بوی بدی می‌دهد، اما اصلاً متوجه آن نیستند. زمانی که مطمئن شدید دهان‌تان بوی بدی می‌دهد، اول عادات بهداشتی خود را بررسی و سعی کنید سبک زندگی‌تان را تغییر بدهید، بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌ و زبان را مسواک بزنید، نخ دندان استفاده و سعی کنید آب بیشتری بنوشید. اما اگر اقدامات خودمراقبتی که برای حل این معضل را انجام دادید و جواب نگرفتید، حتماً باید به دندانپزشک یا پزشک‌ مراجعه کنید تا مطمئن شود بیماری جدی‌‌ای عامل بوی بد دهان‌ نیست. با من همراه باشید تا درباره‌ی دلایل و علائم مختلف بوی بد دهان و درمان این مشکل بیشتر بدانیم.

بوی بد دهان معمولا از محیط دهان‌تان سرچشمه می‌گیرد و ممکن است منشأ گوناگونی داشته باشد. غذا، دخانیات، بهداشت نامناسب، پوسیدگی دندان، خشکی دهان، داروها، عفونت‌های دهانی، مشکلات سینوس، مخاط بینی و لوزه‌ها، ناراحتی‌های معده و دندان‌های مصنوعی همگی از عوامل بوی بد دهان هستند.


غذا: همه می‌دانند که پس از خوردن پیاز، سیر، ترشی، ساندویچ و برخی غذاهای دیگر، ممکن است دهان‌مان بوی بدی داشته باشد. این مواد غذایی بعد از هضم وارد جریان خون می‌شوند و از طریق ریه‌ها تنفس شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید دهان‌تان بوی بدی ندهد از خوردن سیر و پیاز اجتناب کنید. حواس‌تان باشد خوردن زیاد خوراکی‌های شیرین هم می‌تواند با بوی بد دهان مرتبط باشد. همچنین وجود ذرات غذا در محیط دهان و لزوم تجزیه‌ی آن‌ها، باکتری‌های دهان را افزایش می‌دهد و باعث بوی بد دهان می‌شود. 


دخانیات: سیگار کشیدن به خودی خود بوی ناخوشایندی برای دهان ایجاد می‌کند و معمولاً نفس افراد سیگاری بوی بدی می‌دهد که موجب آزار دیگران می‌شود، سیگاری‌ها معمولا دچار بیماری‌های خشکی دهان، بیماری‌های لثه و عفونت‌های دهانی و سینوسی هم می‌شوند که خودش منشأ بوی بد دهان است. کشیدن سیگار را متوقف کنید.


بهداشت نامناسب دهان و دندان: اگر مسواک نمی‌زنید یا نخ دندان استفاده نمی‌کنید، ذرات غذای به جامانده در دهان‌تان بوی بدی ایجاد می‌کنند. از طرفی معمولاً جرم بی‌رنگ و چسبناکی( پلاک) که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود، در صورت مسواک نزدن مرتب، لثه‌ را تحریک می‌کند و به مرور مابین دندان‌ها و لثه انباشته می‌شود. از طرفی زبان شما هم محل تجمع باکتری‌هایی خواهد شد که بوی بدی ایجاد می‌کنند. 

در واقع لازم است که حداقل روزی دو بار دندان‌های خود را به خوبی مسواک بزنید. تمیز کردن بین دندان‌ها با نخ دندان، استفاده از دهان شویه و همینطور پاک کردن سطح زبان با استفاده از مسواک و زبان‌پاک‌کن نیز توصیه می‌شود.


خشکی دهان: بزاق دهان ذراتی را که منشأ بوی بد هستند از بین می‌برد و به تمیزی محیط دهان کمک می‌کند. بیماری خشکی دهان، تولید بزاق دهان را کم می‌کند. در صورتی که دهان شما خشک باشد، پلاک‌ها شروع به رشد بر روی دندان‌ها می‌کنند. علاوه بر این، به تدریج مشکلات بیشتری نیز برای دندان‌های شما به وجود می‌آید که نهایتاً بوی بد دهان را نیز باعث می‌شوند.

 البته همان‌طور که می‌دانید خشکی دهان در طول شب و زمان خواب طبیعی است و تنفس صبحگاهی بوی بدی می‌دهد که با شستن دهان برطرف می‌شود. این مسئله درباره‌ی افرادی که با دهان باز می‌خوابند شدت بیشتری دارد. خشکی دهان مزمن بیشتر به دلیل مشکل غدد بزاقی، تنفس و یا وجود برخی بیماری‌هاست.

اگر می‌خواهید دهانی خوشبو داشته باشید، باید مراقب خشکی دهان خود باشید. مصرف مایعات- خصوصاً پس از صرف غذا- بسیار توصیه می‌شود. در صورتی که احساس می‌کنید، خشکی دهان شما غیر عادی است، بهتر است به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید.


داروها: برخی از داروها چون باعث خشکی دهان می‌شوند، غیرمستقیم در ایجاد بوی بد دهان دخیل هستند. برخی از داروها هم در بدن فعل و انفعالات شیمیایی دارند که تأثیر آن در تنفس فرد به صورت بوی بد بروز می‌کند.


عفونت‌های دهانی: بوی بد دهان ممکن است ناشی از زخم‌های دهانی بعد از جراحی‌های لثه یا کشیدن دندان باشد. ممکن است از پوسیدگی‌های دندانی نیز نشأت بگیرد یا مربوط به زخم‌ها و عفونت‌های دهان و لثه باشد. به‌طور منظم برای معاینات دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید. بهتر است این مراجعات دوبار در سال انجام شود تا وضعیت سلامتی دهان و دندان به طور مرتب بررسی شود. 


مشکلات سینوس، مخاط بینی و لوزه‌ها: چنانچه مشکلات سینوسی دارید، ممکن است مخاط آلوده به گلو برسد و در اثر تنفس در آنجا انباشته شود. در این صورت، این ترشحات انبار شده، بوی بسیار بدی را از گلو به دهان انتقال می‌دهند.

همچنین مواد غذایی و باکتری‌هایی که در لوزه‌های شما گیر می‌کنند باعث ایجاد توده‌های سنگ مانند کوچک در منافذ لوزه‌ها می‌شوند، که می‌توانند از عوامل بوی بد دهان باشند. در این صورت ممکن است اثرات التهاب و ورم لوزه‌ها قابل مشاهده باشد که لازم است برای معالجه، هر چه زودتر به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.


ناراحتی‌های معده: بازگشت اسید معده به سمت بالا (مری) و ورود آن به دهان یکی از دلایل بوی بد دهان است. ریفلاکس معده می‌تواند علاوه بر بوی بد دهان، منجر به حساسیت دندان‌ها در برابر سرما و گرما و همچنین بیماری‌های سینوسی شود. غذاخوردن قبل از خواب و بد خوابیدن و مصرف بیش از حد چای از عواملی هستند که می‌توانند منجر به ریفلاکس معده شوند. در صورت بروز این مشکل بهتر است به یک متخصص گوارش مراجعه کنید.


دندان‌های مصنوعی: دندان‌های مصنوعی، اغلب در بوی بد دهان نقش دارند. اما در اغلب موارد، دلیل این بوی بد، عدم مراقبت صحیح از این دندان‌ها است. دندان مصنوعی، هرگز جایگزین دندان‌های طبیعی نمی‌شوند و می‌توانند محل مناسبی برای رشد قارچ‌ها، پلاک‌ها و باکتری‌ها باشند. از مسواكی نرم براي تميز كردن و از بين بردن مانده غذا و پلاك‌هاي ميكروبي دندان مصنوعی استفاده كنيد. علاوه بر آن لازم است شما دهان و لثه خود را نيز تميز كنيد.

مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

بهداشت دهان

وسایل متعدد بهداشتی در زمان ارتودنسی

ادامه مطلب

انواع بوی بد دهان و علت آن‌ها !!!

بوی بد دهان معمولا از محیط دهان‌تان سرچشمه می‌گیرد و ممکن است منشأ گوناگونی داشته باشد.

ادامه مطلب

سفید کردن دندان‌ها

درمانی است که در آن بد رنگی‌ها و رنگدانه‌هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده و حتی بعضی بد رنگی‌های ژنتیکی را بر طرف می‌کند.

ادامه مطلب

انواع روش‌هاي درماني ارتودنسي

ردیف کردن دندان‌های نامرتب، اصلاح ناهنجاری‌های فکی، بهبود وضعیت روحی و اجتماعی بیمار، اصلاح طرح لبخند

ادامه مطلب

ارتودنسـی با بارداری

ارتودنسی با بارداری هیچ‌گونه تداخلی ندارد.

ادامه مطلب

ارتودنسـی و جراحی بینی

توصیه می‌شود که جراحی بینی به بعد از ارتودنسی موکول شود تا جراح بینی با توجه به وضعیت جدید لب، جراحی را انجام دهد.

ادامه مطلب

ارتودنسی کودکان

دندانپزشکان توصیه می‌کنند مشکلات دندانپزشکی را در زمانی که هنوز کودک در حال رشد است، انجام دهید.

ادامه مطلب

شناخت ساختار دندان

دندان از بخشهای مختلفی تشکیل شده است.

ادامه مطلب

سیگار سلامت دندان‌هایتان را هم دود می‌کند!

مصرف سیگار، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان و به خصوص پوسیدگی دندانی است.

ادامه مطلب

ماسک تنفسی یکبار مصرف

استفاده از هر نوع ماسکی در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا بهتر از ماسک نزدن می‌باشد

ادامه مطلب