بهداشت درمان ارتودنسی

مواردی که هنگام ارتودنسی باید رعایت کنید

تمیز کردن دندان‌ها با درمان ارتودنسی ثابت دشوار و بسیار مهم است. ولی با رعایت بهداشت می‌توان از ایجاد مشکلات دندانی مانند پوسیدگی و مشکلات لثه جلوگیری نمود.معمولاً ذرات غذا و پلاک میکروبی که روی دندان‌ها و براکت‌ها جمع می‌شوند، منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌گردند. بهداشت مناسب دهان برای جلوگیری از این مشکلات مهم است تا در زمان درمان ارتودنسی مشکلی رخ ندهد. هر چه تلاش بیشتری برای تمیز نگه داشتن دندان، براکت و لثه خودتان انجام دهید، آن‌ها سالم‌تر می‌مانند و نتایج درمان ارتودنسی شما بهتر خواهد شد.


مسواک

پیشنهاد می‌کنیم از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نمائید. با نیروی ملایم و با آرامش مسواک بزنید. مسواک را با زاویه روی لثه بگذارید تا احساس کنید که موهای مسواک زیر لثه رفته‌اند و به آن حرکت چرخشی بدهید تا تمام سطوح دندان‌ها تمیز گردد. بین براکت‌ها هم باید تمیز شوند. با مسواک روی هر سطح دندان 10 بار بکشید. کل زمان مسواک زدن بیشتر از 4-3 دقیقه طول نمی‌کشد. بهتر است در روز 4 بار مسواک بزنید: بعد از صبحانه، بعد از نهار (یا به محض رسیدن از مدرسه)، بعد از شام و قبل از خواب. به خاطر وجود براکت‌ها، مسواک زودتر خراب می‌شود، پس مراقب باشید آن را زودتر از معمول عوض کنید.

از مسواک نرم استفاده کنید. به مقدار جزئی خمیر دندان روی آن بگذارید. تمام سطوح دندان‌ها را تمیز کنید. به زیر براکت‌ها، روی براکت‌ها و ما بین آن‌ها دقت خاص نمائید.


مسواک بین دندانی

برای تمیز کردن اطراف براکت‌ها و زیر سیم ارتودنسی ، مسواک بین دندانی توصیه می‌شود. این نوع مسواک ، دسته‌ای از پرزها را دارد که مانند برس شیشه‌شوی، دورتادور آن را پوشانده‌اند. از این مسواک، به ‌آرامی و با دقت برای تمیز کردن فضای زیر سیم‌ها و اطراف کش‌ها و براکت‌ها، استفاده کنید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.


نخ دندان

با توجه به وجود دستگاه‌های ارتودنسی در دهان، استفاده از نخ دندان مشکل‌تر می‌باشد. پزشک معالج به شما آموزش می‌دهد که چگونه با نخ دندان مخصوص ، بین دندان‌ها را تمیز کنید. کشیدن نخ دندان در طول درمان ارتودنسی باید بیش از هر وقت دیگری جدی گرفته شود تا فاصله‌های بین دندانی در زمان ارتودنسی تمیز نگه داشته شود و پوسیدگی ایجاد نشود. تاکید پزشکان بر نخ دندان کشیدن به این دلیل است که هنگام ارتودنسی احتمال این که ذرات غذا بین براکت، کش‌ها و سیم‌ها گیر کند ، بسیار زیاد است و اگر این ذرات حاوی مواد قندی باشد، خطر پوسیدگی دندان به شدت افزایش می‌یابد.


دهانشویه

پروکسیل، دهان‌شویه‌ای است که در ارتودنسی به کار می‌رود و جلوی التهاب لثه را می‌گیرد (دارای هیدروژن پراکساید 15% است). لیسترین هم ماده خوبی برای شستشوی دهان است. برای ترمیم زخم‌های جزئی و التهاب‌های لثه و دهان و هم‌چنین برای درمان زخم دهان و گاز گرفتگی لپ‌ها هم خوب است. اکسیژن آزاد آن باعث تمیز کردن سطح زخم می‌شود و ترمیم را سرعت می‌بخشد. استفاده از دهان‌شویه‌ها به همراه مسواک و نخ دندان، باعث تقویت اثر مسواک و نخ دندان می‌شود و نقش مؤثری در تمیز نگهداشتن دندانها و لثه ایفا می کند. 

درب دهان‌شویه را تا نصف پر کنید (حدود 2 قاشق چای‌خوری) و توی دهان حدود 1 دقیقه بچرخانید، بعد بیرون بریزید. روزی 4 بار (ترجیحاً بعد از غذا خوردن) از دهان‌شویه استفاده نمائید.


فلوراید موضعی

Phos Flor یک ژل موضعی فلوراید است (حاوی 1.1% سدیم فلوراید است) که در ارتودنسی بکار می‌رود و جلوی پوسیدگی را می‌گیرد. فلوراید جایگزین خمیر دندان نیست، اما دو خاصیت مهم دارد: مواد معدنی سطح مینا را که در برابر باکتری از بین رفته دوباره جایگزین می‌کند و خاصیت ضد میکروبی هم دارد.

بهتر است قبل از خواب یک لایه از آن را با مسواک روی دندان‌ها بمالید. بعد از یک دقیقه بیرون بریزید و تا نیم ساعت بعد چیزی نخورید.

بهداشت درمان ارتودنسی


بهداشت درمان ارتودنسی
مقاله های پیشنهادی

شاید برای شما مفید باشد

مزایای درمان در سنین کم

درمان در سنین پایین چه مزایایی دارد؟

ادامه مطلب

ارتودنسـی با بارداری

ارتودنسی با بارداری هیچ‌گونه تداخلی ندارد.

ادامه مطلب

درمان ریشه

دندانپزشکان اعتقاد دارند یک دندان را به هر طریقی که ممکن است باید حفظ کرد. درمان ریشه دندان یک روش درمانی خوب برای نگهداری یک دندان خراب است.

ادامه مطلب

سیگار سلامت دندان‌هایتان را هم دود می‌کند!

مصرف سیگار، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان و به خصوص پوسیدگی دندانی است.

ادامه مطلب

دندان مصنوعی و انواع آن

دندان‌ مصنوعی دندان‌هایی هستند که از مواد اکریلیک و فلزی ساخته شده و برای جایگزین کردن دندان‌های از بین رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ادامه مطلب

درمان فانکشنال

در عده نسبتاَ زیادی از کودکانمان (حدود 40٪) شاهد رشد کم فک پایین هستیم، لذا رابطه دو فک متناسب نمی‌شود.

ادامه مطلب

یکسال گذشت!

خوشحالیم که به شما اطلاع بدهیم که دوره برنامه ریزی شده برای نگهدارنده‌ها تمام شده است و شما نیازی ندارید که مرتب به مطب تشریف بیاورید.

ادامه مطلب

چگونه بفهمیم که به درمان ارتودنسی نیاز داریم!

در اینجا به برخی مشکلات دهان و دندان اشاره میکنیم که ممکن است به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند.

ادامه مطلب

اکادمی دنتیست استور

اکادمی دنتیست استور

ادامه مطلب